lauantaina, marraskuuta 24, 2018

Suorilla busseilla Stadiin

Espoolahden suunnalta alkoi 22.10 alkaen liikennöidä neljä bussilinjaa Helsinkiin. Ne eivät siis aja metroasemien kautta, vaan suhaavat Länsiväylää pitkin muutaman pysäkin taktiikalla. Mitä tiedämme tähänastisesta bussien käytöstä?

HSL mittasi suorien linjojen vaikutuksia kolmen periodin aikana (ennen suorien linjojen aloittamista, 22.10-11.11 ja syyslomaviikolla, 15.10-21.10  joka jätettiin tarkastelun ulkopuolella).

Nousijamäärä Matinkylästä 15 %:a pienempi


Alla oleva kuva kertoo sen miltä näyttää keskimääräinen nousijamäärä  Matinkylän metroasemalla. Tällä mittausperiodilla suorat bussit näyttävät vaikuttaneen siis siten, että ruuhka-aikoina matkustajia tulee noin 15 %:a enemmän. Iltapäivällä paluuliikenteessä mittausten mukaan metrossa on non 10 %:a vähemmän matkustajia Matinkylän kohdalla kuin ennen suoria bussilinjoja. 




Bussit tupaten täynnä - ei ihan

Busseilla on ollut käyttäjiä, mutta keskimäärin ne eivät ole olleet tupaten täynnä. Hieman vaihtelua on linjoittain, mutta aamuruuhkassa istumapaikkojen täyttöaste on noin 60 %.


Miten tästä eteenpäin?

HSL-alueella tapahtuu ensi vuonna iso uudistus kun vyöhykeuudistus tulee voimaan, luultavasti loppukeväällä-kesällä.  HSL:n virkamiehistö näkee tässä vaiheessa järkevänä, että enempää suoria linjoja ei perusteta ennen kuin vyöhykeuudistus astuu voimaan, koska sitten nähdään käytännössä miten vyöhykeuudistus vaikuttaa matkustajamääriin Espoossa.  Matkustajamääristä on toki ennustelaskelmat, mutta vasta uudistuksen astuessa voimaan nähdään miten käyttäjämäärä kehittyy. 

Osa espoolaisista varmasti haluaa enemmän suoria linjoja ja nopeasti, mutta toistaiseksi ei ole suunnitteilla enempää suoria linjoja.  Mutta jo kuluva vuosi on opettanut, että tilanteet vaihtelevat ja yllättäviäkin ratkaisuja tehdään. 

Mukavia joukkoliikennematkoja!



3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

104:n käyttöaste, 22% istumapaikoista iltapäiväruuhkassa, on surkea luku, kun monilla muilla linjoilla ruuhka-aikaan seisotaan käytävillä. Toivottavasti helsinkiläisten varoja ei tuhlata tällaiseen.

Anonyymi kirjoitti...

Bussilinja 104 on liityntälinja Haukilahti - Lauttasaaren metroasema - Haukilahti. Se ei ole suora linja Kamppiin, minkä vuoksi käyttöaste ei ole suurempi. Matka-aika Kamppiin on bussin 104 ja metron yhdistelmällä niin paljon pidempi kuin aiemmin suoralla bussilinjalla, että Westend-Haukilahti alueelta moni kulkee nykyisin autolla töihin. Käyttöaste nousisi, jos bussi 104 kulkisi Kamppiin saakka.

Anonyymi kirjoitti...

Hei! Toivon todella että linjaa 321 ei lopeteta. Olisin todella kiitollinen, jos mitenkään pystyisit vaikuttamaan tähän. Laaksolahdesta on oltava suora yhteys Helsinkiin.