Siirry pääsisältöön

Suorilla busseilla Stadiin

Espoolahden suunnalta alkoi 22.10 alkaen liikennöidä neljä bussilinjaa Helsinkiin. Ne eivät siis aja metroasemien kautta, vaan suhaavat Länsiväylää pitkin muutaman pysäkin taktiikalla. Mitä tiedämme tähänastisesta bussien käytöstä?

HSL mittasi suorien linjojen vaikutuksia kolmen periodin aikana (ennen suorien linjojen aloittamista, 22.10-11.11 ja syyslomaviikolla, 15.10-21.10  joka jätettiin tarkastelun ulkopuolella).

Nousijamäärä Matinkylästä 15 %:a pienempi


Alla oleva kuva kertoo sen miltä näyttää keskimääräinen nousijamäärä  Matinkylän metroasemalla. Tällä mittausperiodilla suorat bussit näyttävät vaikuttaneen siis siten, että ruuhka-aikoina matkustajia tulee noin 15 %:a enemmän. Iltapäivällä paluuliikenteessä mittausten mukaan metrossa on non 10 %:a vähemmän matkustajia Matinkylän kohdalla kuin ennen suoria bussilinjoja. 




Bussit tupaten täynnä - ei ihan

Busseilla on ollut käyttäjiä, mutta keskimäärin ne eivät ole olleet tupaten täynnä. Hieman vaihtelua on linjoittain, mutta aamuruuhkassa istumapaikkojen täyttöaste on noin 60 %.


Miten tästä eteenpäin?

HSL-alueella tapahtuu ensi vuonna iso uudistus kun vyöhykeuudistus tulee voimaan, luultavasti loppukeväällä-kesällä.  HSL:n virkamiehistö näkee tässä vaiheessa järkevänä, että enempää suoria linjoja ei perusteta ennen kuin vyöhykeuudistus astuu voimaan, koska sitten nähdään käytännössä miten vyöhykeuudistus vaikuttaa matkustajamääriin Espoossa.  Matkustajamääristä on toki ennustelaskelmat, mutta vasta uudistuksen astuessa voimaan nähdään miten käyttäjämäärä kehittyy. 

Osa espoolaisista varmasti haluaa enemmän suoria linjoja ja nopeasti, mutta toistaiseksi ei ole suunnitteilla enempää suoria linjoja.  Mutta jo kuluva vuosi on opettanut, että tilanteet vaihtelevat ja yllättäviäkin ratkaisuja tehdään. 

Mukavia joukkoliikennematkoja!



Kommentit

Anonyymi sanoi…
104:n käyttöaste, 22% istumapaikoista iltapäiväruuhkassa, on surkea luku, kun monilla muilla linjoilla ruuhka-aikaan seisotaan käytävillä. Toivottavasti helsinkiläisten varoja ei tuhlata tällaiseen.
Anonyymi sanoi…
Bussilinja 104 on liityntälinja Haukilahti - Lauttasaaren metroasema - Haukilahti. Se ei ole suora linja Kamppiin, minkä vuoksi käyttöaste ei ole suurempi. Matka-aika Kamppiin on bussin 104 ja metron yhdistelmällä niin paljon pidempi kuin aiemmin suoralla bussilinjalla, että Westend-Haukilahti alueelta moni kulkee nykyisin autolla töihin. Käyttöaste nousisi, jos bussi 104 kulkisi Kamppiin saakka.
Anonyymi sanoi…
Hei! Toivon todella että linjaa 321 ei lopeteta. Olisin todella kiitollinen, jos mitenkään pystyisit vaikuttamaan tähän. Laaksolahdesta on oltava suora yhteys Helsinkiin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Yhden luukun periaatteella kohtuutta ja oikeudenmukaisuutta ihmisille

Yksi luottamustehtävistäni Espoossa on yksilöasiainjaoston puheenjohtajuus. Jaostossa käsittelemme parin viikon välein kuntalaisten tekemiä valituksia saamiinsa etuus- tai palvelupäätöksiin. Pääasiassa asiat liittyvät kuljetustukiin, omaishoidon tukiin ja toimeentulotukeen.
Tämä tehtävä tuli minulle – kuten politiikassa usein – pyytämättä ja yllätyksenä, mutta on osoittautunut yllättävän opettavaiseksi ja mielenkiintoiseksi. Käsiteltävät asiat ovat toivottavasti opettaneet myös nöyryyttä, sillä niin vaikeita tilanteita ihmisillä on verrattuna omaan tilanteeseeni.

Toimeentulotukea koskevissa päätöksissä jaostomme on harvoin muuttanut virkamiesten päätöksiä. Suuri osa valituksista on tehty siksi, että valittaja ei ole ymmärtänyt, miten hänen toimeentulotukensa on laskettu ja mitkä tulot miltäkin ajalta on otettu huomioon. Näppituntumalla eniten valituksia aiheuttaa se, että ihmiset eivät hahmota minkä kuukauden tuloksia omat tulot lasketaan. Tarvetta neuvonnalle ja opastukselle on.

Kau…

Lommila, Lommila, Lommila

Espoon kaupunginvaltuustossa käsiteltiin tänään Karvasmäki, Lommila, asemakaavan muutoksen hyväksymistä. Lyhyesti kyse on siitä, että Espoon kaupunginhallitus otti ja muutti kaupunginsuunnitelulautakunnan päätöstä ns. Lommilan kaavasta. Kaupunginsuunnittelulautakunta oli linjannut, että kaavamääräyksillä rajataan päivittäistavarakaupan määräksi 4000 kerrosneliömetriä. Eli että kauppakeskukseen ei tule Citymarkettia ja Prismaa. Nyt valtuustossa Jaana Leppäkorpi teki palautusesityksen, että "asemakaavan muutos palautetaan uudelleen valmisteltavaksi siten, että kaavamääräyksillä rajataan päivittäistavarakaupan määrä 4000 kerrosneliömetriin".
Ehkä hieman yllättäen valtuusto palautti asian uudelleen valmisteltavaksi. YES. Tämä oli Jaanalle hieno päätös hänen valtuustouralleen. Meille demareille jää iso aukko täytettäväksi kaupunginsuunnitteluasioissa Jaanan lähdön myötä.
Minunkin piti mennä vastustamaaan Lommilan suunnitelmaa ja valmistelin kiireessä oheisen puheen. Timo Soini kann…

Tosi Vihreä

Innokkaat blogilukijani kommentoivat taannoin, että kirjoita välillä niistä remonttiprojekteista, kun polittisia juttuja ei jaksa lukea. Mitä? Eikö kaikkia ihmisiä kiinnosta mitä Espoon sos. ja terveyslautakunta päättää? Ymmärrän yskän ja pyrin parantamaan tapani. Olen päättänyt, että yritän jotenkin raportoida mitä lautakunnassa tapahtuu, että jokin innokas kuntalainen voisi halutessaan lukea lautakunnan asioista tai ottaa yhteyttä. En aio sitä lopettaa, vaan jatkan katkeraan (?) loppuun saakka. Yritän omalta osaltani vaikuttaa siihen, että politiikka olisi avointa.

Kaunopuheisuus sivuun ja asiaan. Remonttiasioista on tosiaan tullut kirjoitettua aiottua vähemmän. Se ei meinaa sitä, etten olisi mitään tehnyt, sillä pientä projektia on totta kai ollut meneillään. Toukokuussa kyllästyin pienen vajaan 20 neliön nurmikkoon takapihallamme. Olin sitä kolme vuotta yrittänyt kasvattaa, aika huonolla menestyksellä. Kärsimättömyyttäni en aikoinaan tehnyt tarpeeksi huolellista työtä. Kuulostanee…