Siirry pääsisältöön

Vielä kerran Sunan busseista

Vuodenvaihteen tienoilla tapahtui pieni somemylläkkä oman asuinalueeni Sunan sekä Suvelan ja Tuomarilan bussiyhteyksien tiimoilta. 

HSL nimittäin suunnittelee vuonna 2023 valmistuvan länsimetron jatkeen (Kivenlahteen kulkevan metron) bussilinjastoa. Ensimmäinen luonnos julkaistiin joulukuun alussa ja sitä oli mahdollisuus kommentoida 3.1 saakka. Linjastosuunnitelma keskittyy pääosin siihen, miten bussit tulevaisuudessa kulkevat uusille metroasemille. 

Espoon keskuksen alue ei ole suoraan mukana suunnitelmassa, mutta välillisesti kyllä, koska muutaman linjan muutos koskettaa myös tätä aluetta. 

Hagerlundin Tony kirjoitti ansiokkaan blogisarjan , jossa hän kävi lävitse HSL:n suunnitelmaluonnosta. Tarkkana miehenä hän huomasi, että linjat 134 ja 136 lakkautetaan tulevaisuudessa, ja että Sunahan näyttää jäävän täysin ilman bussiyhteyttä. Tästä tarkasta huomiosta, vaikka se ei totta olekaan, nousi ymmärrettävästi somekeskustelua ja HSL:n suunnittelijat saavat asiasta varmasti palautetta. 

HSL:n hallituksessa päätimme Hämeenlinnan ja Vihdintien linjastosuunnitelmasta maaliskuussa 2020. Yhtenä osana oli se, että päätettiin perustaa uusi runkolinja 530 (nopeampi ja tiheällä välillä kulkeva linja), joka kulkee Matinkylästä Espoon keskuksen kautta aina Myyrmäkeen. Samassa yhteydessä todettiin, että linjat 134 ja 136 (jotka nyt kulkevat väliä Tuomarila-Matinkylä (M) Espoon keskuksen kautta) lakkautetaan. 



Päätöksenteon yhteydessä kerroin virkamiehille, että 134 ja 136 linjojen tilalle on tultava jotain korvaavaa palvelua, koska muuten osa alueista jää ilman bussilinjaa.  Näin todettiin toimittavan.
Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelman ongelmaksi kuitenkin jäi se, ettei siinä esitetty Sunan ratkaisua edes esimerkkitasolla vaan se jätettiin myöhempiin töihin.

Nyt ns. Kivenlahden metron linjastosuunnitelmassa tuotiin ilmeisesti nämä aiemmin päätetyt muutokset (530 perustaminen, 134 ja 136 lakkauttaminen) annettuina, kuten myös tuleva 118 linjan reitinmuutos uuden joukkoliikennekadun kautta Kuurinniitystä Suurpellon kautta Tapiolaan. Eli linjastosuunnitelmassa ei mietitty Suvela/Suna/Tuomarila -alueita sen enempää, vaan niitä on tarkoitus tarkastella myöhemmin. 

Tässä kävi HSL:n suunnittelijoilla moka, koska päätöksenteosta ja valmistelusta tietämätön sai todellakin kuvan, että bussiyhteydet heikkenevät ja osittain jopa katoavat. Tämä tietenkin aiheutti huolta. Minultakin useampi ihminen kyseli asiasta. Viestintä ei siis osunut ihan nappiin. Ja valitettavasti aika moni ihminen ajattelee, että jos HSL jotain muuttaa, se on automaattisesti heikennys.

Nyt tiedetään se, että runkolinja 530 korvaa linjat 134 ja 136 Espoon keskuksen ja Matinkylän välillä. Sunan, Suvelan ja Tuomarilan korvaavat yhteydet käsitellään myöhemmin.  Aivan takuuvarmasti alueet eivät jää ilman bussiyhteyttä. 

Voi olla, että esimerkiksi linja 224 koukkaa tulevaisuudessa Sunan kautta, mutta se selviää tulevissa suunnitelmissa. Sunasta pitää päästä Espoon asemalle, mutta olisi hyvä jos samalla linjalla pääsisi myös (toiseen suuntaan kulkiessa) Kauniaisten suuntaan. 









Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Yhden luukun periaatteella kohtuutta ja oikeudenmukaisuutta ihmisille

Yksi luottamustehtävistäni Espoossa on yksilöasiainjaoston puheenjohtajuus. Jaostossa käsittelemme parin viikon välein kuntalaisten tekemiä valituksia saamiinsa etuus- tai palvelupäätöksiin. Pääasiassa asiat liittyvät kuljetustukiin, omaishoidon tukiin ja toimeentulotukeen. Tämä tehtävä tuli minulle – kuten politiikassa usein – pyytämättä ja yllätyksenä, mutta on osoittautunut yllättävän opettavaiseksi ja mielenkiintoiseksi. Käsiteltävät asiat ovat toivottavasti opettaneet myös nöyryyttä, sillä niin vaikeita tilanteita ihmisillä on verrattuna omaan tilanteeseeni. Toimeentulotukea koskevissa päätöksissä jaostomme on harvoin muuttanut virkamiesten päätöksiä. Suuri osa valituksista on tehty siksi, että valittaja ei ole ymmärtänyt, miten hänen toimeentulotukensa on laskettu ja mitkä tulot miltäkin ajalta on otettu huomioon. Näppituntumalla eniten valituksia aiheuttaa se, että ihmiset eivät hahmota minkä kuukauden tuloksia omat tulot lasketaan. Tarvetta neuvonnalle ja opastukselle on.

Lommila, Lommila, Lommila

Espoon kaupunginvaltuustossa käsiteltiin tänään Karvasmäki, Lommila, asemakaavan muutoksen hyväksymistä. Lyhyesti kyse on siitä, että Espoon kaupunginhallitus otti ja muutti kaupunginsuunnitelulautakunnan päätöstä ns. Lommilan kaavasta. Kaupunginsuunnittelulautakunta oli linjannut, että kaavamääräyksillä rajataan päivittäistavarakaupan määräksi 4000 kerrosneliömetriä. Eli että kauppakeskukseen ei tule Citymarkettia ja Prismaa. Nyt valtuustossa Jaana Leppäkorpi teki palautusesityksen, että "asemakaavan muutos palautetaan uudelleen valmisteltavaksi siten, että kaavamääräyksillä rajataan päivittäistavarakaupan määrä 4000 kerrosneliömetriin". Ehkä hieman yllättäen valtuusto palautti asian uudelleen valmisteltavaksi. YES. Tämä oli Jaanalle hieno päätös hänen valtuustouralleen. Meille demareille jää iso aukko täytettäväksi kaupunginsuunnitteluasioissa Jaanan lähdön myötä. Minunkin piti mennä vastustamaaan Lommilan suunnitelmaa ja valmistelin kiireessä oheisen puheen. Timo

Valta kuuluu valtuustolle – Espoossakin

Kansalaisia pelotellaan. Aamun Hesarissa julistetaan isoilla otsikoilla, että Espoon kaupunki aloittaa säästötoimenpiteet, koska verotulot ovat vähentyneet merkittävästi. Näin varmasti on, mutta huvittavinta, tai oikeastaan raivostuttavinta, jutussa oli Espoon rahoitusjohtajan kommentti, että toivottavasti kunnallisveron korotuksesta ei edes keskustella. Wroongg! Tässä tilanteessa – jos ja kun säästöjä aletaan miettiä – Espoossa täytyy keskustella kaikista mahdollisista vaihtoehdoista. Niin palvelujen leikkaamisesta, lainanottamisesta, veronkorotuksista tai asiakasmaksujen nostamisesta. Minä en ainakaan näillä tiedoilla ole valmis leikkaamaan Espoon palveluista. Viime lama opetti, että palvelutasoa on erittäni vaikea nostaa entiselle tasolle. Taloudellinen taantuma lisää melko varmasti palvelutarvetta myös Espoossa, joten meidän on varauduttava myös palveluiden kysynnän kasvuun. Olen siis valmis harkitsemaan kunnallisveroprosentin nostoa. Eli eipä hättäillä, vaan mietitään eri v