lauantaina, marraskuuta 28, 2020

Turkulaisten etu menee espoolaisten edelle junaliikenteessä

Rantaradan lähijunan käyttäjille tuttu tilanne; Turun junan myöhästyminen viivästyttää oman lähijunan lähtemistä. Muutaman hassun turkulaisen takia tuhansien espoolaisen matkanteko viivästyy ja pitenee.

Lähiliikenteen matkustajamäärät ovat yli viisinkertaiset verrattuna koko Suomen kaukojunaliikenteen matkustajamääriin. Esimerkiksi rantaradalla pelkästään aamun ruuhkatunnin aikana kulkee enemmän matkustajia kuin koko Turun kaukojunaliikenteessä päivän aikana.

Olettaisi, että junaliikenteen järjestelyissä rantaradan matkustajien etu menisi turkulaisten edelle. Kun vielä EU-direktiivi ja raideliikennelaki edellyttävät, että rataverkon haltijan on otettava huomioon palvelun yhteiskunnallinen merkitys suhteessa kaikkiin muihin liikennepalveluihin. Etusijajärjestystä määritettäessä on pyrittävä maksimoimaan junien yhteiskunnallinen hyöty. Mutta ei suinkaan rantaradalla!

Väylävirasto, joka hallinnoi ratojen käyttöä, on päätynyt ehdotukseen, jossa kaikilla Helsingin seudun yhteiskäyttöraiteilla kaukoliikenne priorisoitaisiin lähijunaliikenteen edelle. Rantaradalla Turun junat ovat siis jatkossakin VIP-luokkaa, joiden myöhästymistä lähijunat kiltisti odottavat. Se on päinvastoin useimpien Euroopan maiden käytäntöjä, missä useimmiten korkein prioriteettiasema annetaan tiheään vuoroväliin pohjautuvalle julkiselle liikenteelle, joka muodostaa alueellaan henkilöjunaliikenteen perustan. Lähiliikenteen hidastaminen tuottaa matkustajille enemmän matka-aikahaittaa kuin kaukoliikenteen hidastaminen.

Rantaradan matkustajamäärät ovat kasvaneet 27 % viimeisen kolmen vuoden aikana. Espoon kaupunkiradan rakentamisen myötä maankäyttö kehittyy etupainotteisena radan varressa. Rantaradan varrella asukasmäärä erittäin paljon tulevaisuudessa ja lähijunien käyttö lisääntyy. On siis päivänselvää, että lähijunaliikennettä pitää priorisoida Turun junien edelle.
HSL on lausunut asiasta Väylävirastolle ja yrittänyt vaikuttaa siten, että rantaradan lähijunat eivät joutuisi odottamaan Turun junan myöhästymisiä tulevaisuudessa, mutta toistaiseksi turhaan. Turkulaisten etu ajaa espoolaisten edelle.

Todettakoon vielä lopuksi, että turkulaiset ovat oikein mukavia ihmisiä ja tervetulleita junailemaan pääkaupunkiseudulle, mutta etuajo-oikeutta junaliikenteessä ei heillä pidä olla.

Antti Aarnio
HSL:n hallituksen jäsen (sd)
Espoo

Julkaistu Länsiväylä-lehdessä 28.11.2020.

Ei kommentteja:

Espoon kaupunkisuunnittelulautakunnan kokouksen esityslista 23.11.2022

  Kaupunkisuunnittelulautakunta kokoustaa jälleen 23.11.2022. Päätösasioina seuraavat kaavat: 1. Tietäjänkulma, ehdotus kaupunginhallituksel...