perjantaina, lokakuuta 02, 2020

Korona teki joukkoliikenteen tulevaisuudesta usvaisen

 Vuosi 2020 lähti joukkoliikenteen kannalta hyvin käyntiin. Espoon ja HSL:n välinen nokittelu oli rauhoittunut, matkustajamäärät ja lipputulot olivat kasvussa ja lähitulevaisuus näytti vähintään kohtuulliselta.  Isossa kuvassa joukkoliikenne rullasi niin kuin sen pitääkin rullata. 

Tuli korona ja joukkoliikenteen (kuten monen muunkin asian) tulevaisuus muuttui usvaiseksi.  Alla olevasta HSL:n tekemästä kuvasta näkyy miten dramaattisesti metro- ja bussimatkustajien määrä väheni koronan vaikutuksesta. Henkilö- ja pakettiautoliikenteessä muutokset ovat olleet vähäisempiä. 

Keväällä käsittelimme erilaisia skenaarioita matkustajamäärien kehityksestä HSL:n hallituksessa. Positiivisissa skenaarioissa matkustajamäärien arvioitiin olevan vuoden lopulla jopa lähellä alkuvuoden tasoa. Mitään merkkejä näin positiivisesta kehityksestä ei ole havaittu. 

Kukaan ei tiedä, miten pitkään korona vaikuttaa ja millaiseksi yhteiskunnat muuttuvat tilanteen normalisoitua - sitten joskus.  Tämä tietenkin vaikeuttaa lähivuosien suunnittelua. HSL on tehnyt erilaisia laskelmia tulevien vuosien kehityksestä. 

Alla olevassa kuviossa on kolme erilaista skenaariota. Synkimmässä matkustajamäärä jää ensi vuonna puoleen vuoden 2019 tasosta, positiivisimmassa se tippuu neljänneksen. 

Matkustajamäärien kehitys heijastuu lipputuloihin.  Jos esimerkiksi ensi vuonna (2021) matkustajamäärä on puolet vuoden 2019 tasosta, lipputulot olisivat 190 milj. euroa "normaali" tasoa pienemmät nykyisillä lipunhinnoilla. 25 prosentin tiputus matkustajamäärissä taas tarkoittaisi noin 90 miljoonaa euroa pienempiä lipputuloja. 

HSL:n joukkoliikenne tulee tarvitsemaan tulevina vuosina satoja miljoonia euroa lisärahoitusta, jos nykyistä palvelutasoa halutaan pitää yltää.  Tähän saakka HSL joukkoliikenne on rahoitettu lipputulojen ja  jäsenkuntien maksuosuuksien avulla. Valtion tuki joukkoliikenteelle on vähäistä, melkein olematonta.  Tämän vuonna valtio myönsi kuitenkin koronalisätukea 57 milj. euroa HSL:lle.  Luvassa on mielenkiintoisia ja haastavia keskusteluja niin kuntien kuin valtionkin osalta.  

Toistaiseksi korona ei ole liiemmin vaikuttanut joukkoliikenteen toimintaan. Bussit ovat kulkeneet siinä missä ennenkin.  Mutta pidemmälle suuntautuvissa hankkeissa vaikutukset alkavat sen sijaa vaikuttaa. 

Vajaa vuosi sitten päätimme HSL:n hallituksessa käynnistää 30-40 lähijunan hankintaoperaation, tähtäimessä 2020-luvun loppupuoli. Nyt tulevaisuus on niin usvainen ja ennusteet matkustajamääristä niin epävarmoja, että hankintoperaation aloittamista tullaan seuraavassa HSL:n kokouksessa siirtämään ainakin vuodella. 

Pieni sivujuonne asiassa on se, että HSLn jäsenkunnat eivät ole saaneet aikaiseksi lähijunavarikkojen (josta olen aiemmin kirjoittanut) sijainteihin liittyviä päätöksiä (edes keskusteluja ei ole taidettu käydä).  Paine ratkaisuihin häipyi sen sileän tien koronan tultua kuvioihin. 

Mutta ei vaivuta synkkyyteen, ratkaisut vielä löydetään.





Ei kommentteja: