Siirry pääsisältöön

HSL:n kaarimalli syrjii isoa osaa espoolaisista

Viime viikonloppuna tykitin oheisen mielipidekirjoituksen. Se julkaistiin Länsiväylälehdessä 25.1.2017. Teen kaikkeni, että tämän typerän kaarimallin rajat saadaan espoolaisten kannalta järkevämmäksi.

HSL:n kaarimalli syrjii isoa osaa espoolaisista

Odotan joka aamu junaa Tuomarilan tai Espoon asemalla. Pakkasesta huolimatta mieltä kuumottaa typerä HSL:n lippu-uudistus, kaarimalli, joka astuu voimaan vuoden 2018 alusta.  Uudistus nostaa joukkoliikenteen lippujen hintoja erityisesti niille, jotka matkustavat linjan Suomenoja-Koivuhovi-Pitkäjärvi länsipuolelta Helsinkiin tai Vantaalle.

Kaarimalli-uudistus tarkoittaa sitä, että pääkaupunkiseudun joukkoliikennealue jaetaan kolmeen kaareen A, B ja C. Lipun hinta on sama kahden kaaren sisällä, mutta kolmannen kaaren alueelle matkustettaessa lipun hinta nousee.  Espooseen tulee kaksi kaarta B ja C, jonka raja kulkee Pitkäjärven keskeltä ja sukeltaa vähän sen jälkeen Koivuhovin aseman kautta kohti Suomenojaa.  Juuri C-kaaren sisältä Helsinkiin matkustaville, muun muassa bussilla kulkeville espoonlahtelaisille tai junaileville Espoon keskustan asukkaille, lippujen hinnat nousevat kaikkein eniten.
Miksi C-kaaren raja ei kulje Espoossa pitkin Kehä-III:a kuten se tekee Helsingissä ja Vantaalla? Miksi raja sukeltaa etelään juuri Koivuhovin aseman kautta, kun tilastojen mukaan Kauklahden, Espoon ja Tuomarilan asemat ovat junaan nousujen määrässä mitattuna paljon suositumpia? Espoon asema on toiseksi vilkkain asema Leppävaaran jälkeen.

Pisteeksi iin päälle, C-kaaren raja on myös kaupunginsuunnittelun kannalta typerä.  Kaikki taloudellisesti ajattelevat espoolaiset pyrkivät välttämään korkeampaa lipun hintaa ja nousevat joukkoliikenteen kyytiin halvemman B-kaaren sisällä olevasta paikasta. Autoilla asemille ajavat tulevat ajamaan Koivuhovin asemalta itään päin oleville asemille. Niissä ei vain ole juurikaan liityntäpysäköintipaikkoja. Vertailun vuoksi, Koivuhovin asemalla on 15, Espoon asemalla taas 279 pysäköintipaikkaa.  Tämän seurauksena ruuhkat lisääntyvät ja taistelu parkkipaikoista Leppävaaran asemalla laajenee.

Oli emämunaus, että Espoo ei käyttänyt isännän ääntä HSL:ssä ja ajanut kuntalaisten etua tässä asiassa. C-kaaren pitää kulkea pitkin Kehä III:ta Espoon rajalle saakka, jolloin kaikki viisi Espoon aluekeskusta ovat AB-kaarien sisällä ja tasa-arvoisessa asemassa. Espoon pitää vaatia HSL:n kaarimallin rajojen muuttamista. Kaupungin on oltava valmis avaamaan kukkaroaan tämän siirtämisen vuoksi. HSL:n hallitus kyllä muuttaa kaaren rajoja, jos nyrkkiä lyödään pöytään.

Antti Aarnio

Liikunta- ja nuorisolautakunnan pj (sd)






Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Yhden luukun periaatteella kohtuutta ja oikeudenmukaisuutta ihmisille

Yksi luottamustehtävistäni Espoossa on yksilöasiainjaoston puheenjohtajuus. Jaostossa käsittelemme parin viikon välein kuntalaisten tekemiä valituksia saamiinsa etuus- tai palvelupäätöksiin. Pääasiassa asiat liittyvät kuljetustukiin, omaishoidon tukiin ja toimeentulotukeen.
Tämä tehtävä tuli minulle – kuten politiikassa usein – pyytämättä ja yllätyksenä, mutta on osoittautunut yllättävän opettavaiseksi ja mielenkiintoiseksi. Käsiteltävät asiat ovat toivottavasti opettaneet myös nöyryyttä, sillä niin vaikeita tilanteita ihmisillä on verrattuna omaan tilanteeseeni.

Toimeentulotukea koskevissa päätöksissä jaostomme on harvoin muuttanut virkamiesten päätöksiä. Suuri osa valituksista on tehty siksi, että valittaja ei ole ymmärtänyt, miten hänen toimeentulotukensa on laskettu ja mitkä tulot miltäkin ajalta on otettu huomioon. Näppituntumalla eniten valituksia aiheuttaa se, että ihmiset eivät hahmota minkä kuukauden tuloksia omat tulot lasketaan. Tarvetta neuvonnalle ja opastukselle on.

Kau…

Lommila, Lommila, Lommila

Espoon kaupunginvaltuustossa käsiteltiin tänään Karvasmäki, Lommila, asemakaavan muutoksen hyväksymistä. Lyhyesti kyse on siitä, että Espoon kaupunginhallitus otti ja muutti kaupunginsuunnitelulautakunnan päätöstä ns. Lommilan kaavasta. Kaupunginsuunnittelulautakunta oli linjannut, että kaavamääräyksillä rajataan päivittäistavarakaupan määräksi 4000 kerrosneliömetriä. Eli että kauppakeskukseen ei tule Citymarkettia ja Prismaa. Nyt valtuustossa Jaana Leppäkorpi teki palautusesityksen, että "asemakaavan muutos palautetaan uudelleen valmisteltavaksi siten, että kaavamääräyksillä rajataan päivittäistavarakaupan määrä 4000 kerrosneliömetriin".
Ehkä hieman yllättäen valtuusto palautti asian uudelleen valmisteltavaksi. YES. Tämä oli Jaanalle hieno päätös hänen valtuustouralleen. Meille demareille jää iso aukko täytettäväksi kaupunginsuunnitteluasioissa Jaanan lähdön myötä.
Minunkin piti mennä vastustamaaan Lommilan suunnitelmaa ja valmistelin kiireessä oheisen puheen. Timo Soini kann…

Tosi Vihreä

Innokkaat blogilukijani kommentoivat taannoin, että kirjoita välillä niistä remonttiprojekteista, kun polittisia juttuja ei jaksa lukea. Mitä? Eikö kaikkia ihmisiä kiinnosta mitä Espoon sos. ja terveyslautakunta päättää? Ymmärrän yskän ja pyrin parantamaan tapani. Olen päättänyt, että yritän jotenkin raportoida mitä lautakunnassa tapahtuu, että jokin innokas kuntalainen voisi halutessaan lukea lautakunnan asioista tai ottaa yhteyttä. En aio sitä lopettaa, vaan jatkan katkeraan (?) loppuun saakka. Yritän omalta osaltani vaikuttaa siihen, että politiikka olisi avointa.

Kaunopuheisuus sivuun ja asiaan. Remonttiasioista on tosiaan tullut kirjoitettua aiottua vähemmän. Se ei meinaa sitä, etten olisi mitään tehnyt, sillä pientä projektia on totta kai ollut meneillään. Toukokuussa kyllästyin pienen vajaan 20 neliön nurmikkoon takapihallamme. Olin sitä kolme vuotta yrittänyt kasvattaa, aika huonolla menestyksellä. Kärsimättömyyttäni en aikoinaan tehnyt tarpeeksi huolellista työtä. Kuulostanee…