Lautakunnassa kävimme vähän mielipiteenvaihtoa siitä kenen tehtävä uimataidon opettaminen. Oikeistopuoli korosti vanhempien vastuuta uimataidonn opettamisessa. Valitettavasti tosiasia lienee se, että moni vanhempi ei syystä tai toisesta pysty kantamaan tätä vastuuta, joten mielestäni on ihan hyvä, että extra-uimaopetusta on Espoossa pikkuisen enemmän. Mutta aiheesta olisi hyvä joskus käydä enemmän keskustelua, meillä on selkeästi erilaisia näkökulmia asiasta lautakunnassa.
Espoon kaupungille sovittu investointikatto aiheuttaa sen, että useat suunnitellut investointihankkeet uhkaavat siirtyä vuosilla eteenpäin. Liikunta- ja nuorisotoimen kannalta on huolestuttavaa, että koulujen peruskorjauksissa osittain lipsutaan ja kauan kaivattujen nuorisotilojen rakentaminen näyttää taas siirtyvän tulevaisuuteen. Erityisen huolestuneita olimme siitä, että Matinkylän uimahallin rakentaminen roikkuu taas tyhjän päällä. Sivistystoimi kun on esittänyt Matinkylän uimahallin uudishankkeen valmistumista 2018. Tilakeskuksen esityksessä kohde on selvityshanke
ilman aikataulutavoitetta. Matinkylään on saatava uimahalli.
Espoon keskuksen kouluissa on muuten huomattu, että uimahallin valmistuttua alueelle, lasten uimataito on parantunut selvästi. Kun löytyy paikkoja harrastaa, niin asukkaat myös käyttävät niitä . Matinkylän uimahallista on puhuttu vuosikymmeniä ja näytti että metron myötä se vihdoin saapuu, mutta nyt ollaan taas epätietoisessa tilanteessa. Allas kasaan ja äkkiä.
Vaikein ja keskustteluin asia kokouksessa oli liikunta- ja nuorisotoimen maa- ja vesirakennustyöt, otto-oikeuden käyttäminen. Käytin syyskuun puolessavälin pj:n otto-oikeutta ja otin asian lautakunnn käsittelyyn. Tarkemmin asiasta aiemmissa kirjoituksissani.
HS haastatteli minua aiheesta ja kirjoitti asiasta jutun . Olin selvitellyt asiaa jo aiemmin ja olin johtopäätöksessä, että itse kilpailuttamisprosessi oli mennyt aivan oikein, eikä minusta ollut mitään syytä olla hyväksymättä tehtyä päätöstä. Itse kokouksessa meillä olisi ollut kolme vaihtoehtoa: tehdä sama päätös kuin esittelijä esitti (eli että tarjouskilpailun perusteella valittujen yritysten kanssa tehdään sopimukset), hylätä tarjous tai keskeyttää hankinta. Juridista perustetta hankintapäätöksen keskeyttämiselle ei kukaan ole esittänyt, joten olin sillä kannalla, että teemme sopimukset tarjouskilpailun perusteella valittujen yritysten kanssa.
Kaupunki ei sitoudu sopimusten perusteella ostamana mitään tiettyä euromäärää yrityksiltä, vaan niisä tulee ikään kuin kaupungin sopimustuottajia. Espoon kaupunki ei sitoudu tiettyihin
hankintamääriin sopimuskauden aikana, vaan palvelua ostetaan tarjouksen perusteella saadun hinnan mukaisesti.
Kokouksessa lautakuntamme perussuomalaiset esittivät, että päätös asiast jätetään pöydälle, mutta lautakunta päätti kuitenkin äänin 7-3 hyväksyä esittelijän esityksen. Eli sen, että tarjouskilpailun voittaneiden yritysten kanssa tehdään sopimukset.
Jos epäselvyyksiä tulee (esim tämän yhden julkisuudessa mainitun yrityksen kanssa), sopimus irtisanotaan.
Kokous oli tiukka myös minulle puheenjohtajana, mutta sellaista päätöksenteko välillä on.
Alla vielä kuva Espoon kaupungin Luukin leirikeskuksen saunasta. Vuosikausia peruskorjausta odottanut sauna on vihdoin valmis. Totesimme kokouksen päätteeksi saunan löylyt hyviksi. Olkaa hyvä espoolaiset lapset ja nuoret!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti