Siirry pääsisältöön

Verotusta päättämässä

Kun kutsu käy, pitää olla valmiina astumaan kehään. Niinpä istun Espoon kaupunginvaltuuston kokouksessa 18.11 päättämässä ensi vuoden verotuksesta.  Kaupunginjohtaja Mäkelä esitti alunperin tuloveroprosentiksi 18,25 prosenttiyksikköä. Kokoomukselle, noille veroja "rakastaville" porvareille, veronkorotus ei käynyt, vaan he olisivat halunneet karsia kaupungin tehtäviä, esimerkiksi henkilöstöjärjestelyillä. Eli henkilöstöä olisi voinut lomauttaa tai irtisanoa. Valtuustoryhmät aloittivat neuvottelut ja lopulta päästiin siihen, että Espoon ensi vuoden tuloveroprosentiksi tulee 18 %. Nousua on siis 0,25 prosenttiyksikköä. 

Kunnallisverotuotoksi arvioidaan tulevan ensi vuonna 1,1 miljardia euroa. Kunnallisveron tuotto ylivoimaisesti merkittävin tulolaji kaupungille, kaupungin verotulot ovat kokonaisuudessaan 1,3 miljardia euroa. On kuitenkin selvää, että veronkorotus on niin pieni, että Espoon taloustilanne on vaikea vuonna 2014. Menokehitykseen on kiinnitettävä huomiota ja pohdittava vielä kerran eri hankkeiden merkitystä. Työllisyyskehitys ratkaisee lopulta kuitenkin verotuottojen kehityksen, joten täytyy toivoa pienten valonpilkahdusten taloudessa olevan totta.

Osana veroprosenttipäätöstä valtuusto päättää myös kiinteistöveroprosenttien tasosta. Yleinen kiinteistövero säilyy ennallaan (0,60 %), vakituisen asuinrakennuksen kohdalla ollaan myös alarajalla (0,32%). Rakentamattoman rakennuspaikan kohdalla tehdään Espoossa historiaa, sillä veroprosentti nousee kolmeen prosenttiin. Tämä on erittäin hyvä askel. Se ei ole taloudellisesti merkittävä, sillä verotuotto ei ole merkittävä. Mutta päätös on symbolisesti merkittävä, sillä kiinteistövero on yksi työväline tehokkaamman asuntopolitiikan toteuttamisessa. On oikeus ja kohtuus, että kapungin kaavoittamilla alueille olevat rakentamattomat tonttipaikat saadaan siihen käyttöön johon ne on demokraattisessa päätöksenteossa tarkoitettu eli asuntotuotantoon.

Erityisesti RKP:lle rakentamattoman rakennuspaikan verotuksen kiristäminen käy koville. Joko he eivät ymmärrä mistä siinä on kysymys tai sitten on kyse vain siitä, että he arvottavat muutaman maanomistajan edun yleistä etua suuremmaksi. 

Kommentit

Martti Tieaho sanoi…
Kiitos nopeasta raportoinnista. Melkein twitter-tyyliin? Lyhyestä virsi kaunis.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Yhden luukun periaatteella kohtuutta ja oikeudenmukaisuutta ihmisille

Yksi luottamustehtävistäni Espoossa on yksilöasiainjaoston puheenjohtajuus. Jaostossa käsittelemme parin viikon välein kuntalaisten tekemiä valituksia saamiinsa etuus- tai palvelupäätöksiin. Pääasiassa asiat liittyvät kuljetustukiin, omaishoidon tukiin ja toimeentulotukeen. Tämä tehtävä tuli minulle – kuten politiikassa usein – pyytämättä ja yllätyksenä, mutta on osoittautunut yllättävän opettavaiseksi ja mielenkiintoiseksi. Käsiteltävät asiat ovat toivottavasti opettaneet myös nöyryyttä, sillä niin vaikeita tilanteita ihmisillä on verrattuna omaan tilanteeseeni. Toimeentulotukea koskevissa päätöksissä jaostomme on harvoin muuttanut virkamiesten päätöksiä. Suuri osa valituksista on tehty siksi, että valittaja ei ole ymmärtänyt, miten hänen toimeentulotukensa on laskettu ja mitkä tulot miltäkin ajalta on otettu huomioon. Näppituntumalla eniten valituksia aiheuttaa se, että ihmiset eivät hahmota minkä kuukauden tuloksia omat tulot lasketaan. Tarvetta neuvonnalle ja opastukselle on.

Lommila, Lommila, Lommila

Espoon kaupunginvaltuustossa käsiteltiin tänään Karvasmäki, Lommila, asemakaavan muutoksen hyväksymistä. Lyhyesti kyse on siitä, että Espoon kaupunginhallitus otti ja muutti kaupunginsuunnitelulautakunnan päätöstä ns. Lommilan kaavasta. Kaupunginsuunnittelulautakunta oli linjannut, että kaavamääräyksillä rajataan päivittäistavarakaupan määräksi 4000 kerrosneliömetriä. Eli että kauppakeskukseen ei tule Citymarkettia ja Prismaa. Nyt valtuustossa Jaana Leppäkorpi teki palautusesityksen, että "asemakaavan muutos palautetaan uudelleen valmisteltavaksi siten, että kaavamääräyksillä rajataan päivittäistavarakaupan määrä 4000 kerrosneliömetriin". Ehkä hieman yllättäen valtuusto palautti asian uudelleen valmisteltavaksi. YES. Tämä oli Jaanalle hieno päätös hänen valtuustouralleen. Meille demareille jää iso aukko täytettäväksi kaupunginsuunnitteluasioissa Jaanan lähdön myötä. Minunkin piti mennä vastustamaaan Lommilan suunnitelmaa ja valmistelin kiireessä oheisen puheen. Timo

Tosi Vihreä

Innokkaat blogilukijani kommentoivat taannoin, että kirjoita välillä niistä remonttiprojekteista, kun polittisia juttuja ei jaksa lukea. Mitä? Eikö kaikkia ihmisiä kiinnosta mitä Espoon sos. ja terveyslautakunta päättää? Ymmärrän yskän ja pyrin parantamaan tapani. Olen päättänyt, että yritän jotenkin raportoida mitä lautakunnassa tapahtuu, että jokin innokas kuntalainen voisi halutessaan lukea lautakunnan asioista tai ottaa yhteyttä. En aio sitä lopettaa, vaan jatkan katkeraan (?) loppuun saakka. Yritän omalta osaltani vaikuttaa siihen, että politiikka olisi avointa. Kaunopuheisuus sivuun ja asiaan. Remonttiasioista on tosiaan tullut kirjoitettua aiottua vähemmän. Se ei meinaa sitä, etten olisi mitään tehnyt, sillä pientä projektia on totta kai ollut meneillään. Toukokuussa kyllästyin pienen vajaan 20 neliön nurmikkoon takapihallamme. Olin sitä kolme vuotta yrittänyt kasvattaa, aika huonolla menestyksellä. Kärsimättömyyttäni en aikoinaan tehnyt tarpeeksi huolellista työtä. Kuulostane