Espoon sosiaali- ja terveyslautakunnan kokouksessa
22.11.2012 päätettiin jatkaa palvelusetelikokeilua (olen kirjoittanut siitä jo monta kertaa, osa I ja II ja III). Vastustin
kokeilun jatkoa, mutta lautakunta päätti kuitenkin jatkaa kokoilua ensi vuoden
loppuun äänin 9-2. Turpaan tuli siis reilusti. Vastustin kokeilun jatkamista sillä
perusteella, että palvelusetelin käyttö on ihan marginaalista (noin 40
myönnettyä seteliä, kun kaikkiaan ympyrävuorokautisessa hoiva-asumisessa on
noin 1200 vanhusta Espoossa). En myöskään halua vahvistaa koko ajan sitä
kehitystä, että lisäämme varakkaimpien valinnanmahdollisuuksia. Se ei minusta
pitäisi olla sosiaali- ja terveyspolitiikan suunta myöskään kuntatasolla.
Ympärivuorokautinen hoiva-asuminen on kallista, kuukausihinnan
alkaessa reilusta kolmesta tuhannesta eurosta. Kun vanhus saa paikan hoivapaikkaan,
kunta ottaa kovat maksut vanhukselta asiakasmaksujen avulla. Espoossa asiakkaan nettotuloista otetaan 85
prosenttia, asiakkaalle pitää jäädä vähintään reilut 230 euroa kuukaudessa. Kotipalvelun maksut eivät ole aivan yhtä
suuret, mutta nekin lohkaisevat suuren osan asiakkaan tuloista.
Vanhusten omaisuus on kuitenkin maksujen ulkopuolella. Periaatteessa 15 miljoonan euron
sijoitusyhtiön osakekannan omistava ja takuueläkettä saava vanhus ja 1400 euron
työeläkettä saava muuten varaton vanhus ovat samassa asemassa hoivapaikan
saadessaan. Tuloista otetaan 85 % ja muu omaisuus jää rauhaan.
Tämä perustunee perustuslain 15 §:n omaisuuden suojaan, jonka
mukaan jokaisen omaisuus on turvattu muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta. Kaikki muutkin kuntien tulosidonnaiset
asiakasmaksut lasketaan tulojen mukaan, omaisuus unohtaen.
Mutta pitäisikö vanhusten omaisuus yksinkertaisesti laittaa
lihoiksi ja jättää perilliset nuolemaan näppejään, vanhuksen saadessa ympärivuorokautisen
hoivapaikan? En tiedä, mutta siitä olen
varma että lähivuosikymmeninä tästä tullaan vielä käymään kipakkaa keskustelua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti