Siirry pääsisältöön

Minä tiedän kaiken


Yksityisiä vai julkisia palveluja? Valtakunnallisessa kuntavaalikeskustelussa keskeisiksi teemaksi ainakin SDP:n ja Kokoomuksen välillä on noussut kiista sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä. Puolueeni SDP ei halua lisätä yksityistämistä tai ulkoistamista (termit ovat keskustelussa aivan sekaisin), kokoomus taas suhtautuu myötämielisesti tähän.

2000-luvun alkupuolella tein edellisessä työpaikassani Tehy:ssä raportin yksityisen sektorin sosiaali- ja terveyspalvelujen osuudesta. Juuri vuosituhannen alussa alkoi yksityisen ja kolmannen sektorin rooli kasvaa sosiaali- ja terveyspalveluissa kasvaa. Sosiaalipalveluissa järjestöillä oli perinteisesti ollut enemmän roolia ja oli nähtävissä, että yksityisen ja kolmannen sektorin rooli tulee kasvamaan myös terveyspalveluissa. Väestö ikääntyy ja varallisuutta käytetään erilaisiin palveluihin. Kaikki käppyrät todistivat samaa, trendi oli aivan selvä. Raportissa muistaakseni kirjoitin, että yksityisen sektorin rooli tulee merkittävästi kasvamaan ja se tulee ottaa huomioon tulevassa toiminnassa.

Samaan aikaan Ruotsissa isot yhtiöt alkoivat ostaa pienempiä terveyspalveluyhtiöitä ja pääomasijoittajat astuivat markkinoille. Ainakin kymmenen vuotta sitten suomalaiset asiantuntijat nostivat tätä asiaa esille ja varoittivat niin käyvän myös Suomessa. Näin kävi. Samalla on tullut esille kaikkeen bisnekseen kuuluva laillinen veronkierto, ei terveyspalvelubisnes eroa mitenkään muusta liiketoiminnasta, jossa pyritään luonnollisesti verojen minimoimiseen. Sitähän fiksut ekonomit on jo kauppakorkeakoulussa opetettu tekemään. Liiketoiminta on liiketoimintaa.

Espoossa yksityiset yritykset ja eri järjestöt tuottavat merkittävän osan sosiaali- ja terveyspalveluista. Siitä lähtökohdista keskustelu palvelujen ulkoistamisesta lähinnä huvittaa. Come here and see! Kunnat ovat itsenäisiä toimijoita, jotka päättävät itse miten palvelunsa järjestävät.  On totta, että Espoossa on menty jo liiallisuuksiin palvelujen ostoissa ulkopuolelta. Olen ihmetellyt miksei kokoomus voi tätä ikinä tunnustaa? Liiallinen ulkoistaminen hankaloittaa ohjausta. Olen kirjoittanut ongelmista esimerkiksitässä kirjoituksessa.

Terveyspalveluiden kaikkein pyhin osa eli terveysasemat ovat toistaiseksi olleet täysin Espoon kaupungin omassa hoidossa, ilta ja viikonloppupäivystystä lukuun ottamatta. Nyt meillä on valmisteilla pilottiprojekti, jossa terveysasemapalvelut osalle Espoon keskuksesta tuottaisi ulkopuolinen toimija. (Tarkemmin tässäkirjoituksessa).  Se on vaikea asia päätettäväksi, sillä kyseessä voi olla merkittävä askel, mutta toisaalta asukkaille pitää taata toimivat terveysasemapalvelut.  Kun on 11 lääkärin vaje, niin helppoja ratkaisuja ei ole olemassa.
Nyt Espoon kaupunki joutuu pyytämään tarjouksia yleislääkärikäynneistä sosiaali- ja terveystoimelle. Kaupunki aikoo purkaa jonojen häntiä, noin 300–400 käynnin verran. Eli käytännössä lääkärijonossa painiskeleva potilas lähetetään jonkin yksityisen lääkäriaseman vastaanotolle.

Pidemmän päälle jonojenpurkaminen tulee erittäin kalliiksi, enkä pidä sitä mitenkään kestävänä ratkaisuna. Tämä hajottaa entisestään meidän terveysasemien toimintaa, koska kaikki tutkimukset tehdään taas Espoon omilla terveysasemilla. Tämä ei voi olla järkevää Espoon tai potilaan kannalta. Potilas pomppii paikasta toiseen.

Jos minun pitäisi valita ulkoistamisen tai tilapäisten ostosopimusten välillä, valitsisin ehdottomasti ulkoistuksen. Siinä sentään kokonaisuus säilyy yhden toimijan hallussa.

En minä kaikkea tiedä, valehtelen otsikossa. Mutta sosiaali- ja terveyspalveluista tiedän aika paljon. 
Minä ja tyttäreni Espoon aalloissa. Korostan tällä kuvalla yhteistyön merkitystä.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Yhden luukun periaatteella kohtuutta ja oikeudenmukaisuutta ihmisille

Yksi luottamustehtävistäni Espoossa on yksilöasiainjaoston puheenjohtajuus. Jaostossa käsittelemme parin viikon välein kuntalaisten tekemiä valituksia saamiinsa etuus- tai palvelupäätöksiin. Pääasiassa asiat liittyvät kuljetustukiin, omaishoidon tukiin ja toimeentulotukeen. Tämä tehtävä tuli minulle – kuten politiikassa usein – pyytämättä ja yllätyksenä, mutta on osoittautunut yllättävän opettavaiseksi ja mielenkiintoiseksi. Käsiteltävät asiat ovat toivottavasti opettaneet myös nöyryyttä, sillä niin vaikeita tilanteita ihmisillä on verrattuna omaan tilanteeseeni. Toimeentulotukea koskevissa päätöksissä jaostomme on harvoin muuttanut virkamiesten päätöksiä. Suuri osa valituksista on tehty siksi, että valittaja ei ole ymmärtänyt, miten hänen toimeentulotukensa on laskettu ja mitkä tulot miltäkin ajalta on otettu huomioon. Näppituntumalla eniten valituksia aiheuttaa se, että ihmiset eivät hahmota minkä kuukauden tuloksia omat tulot lasketaan. Tarvetta neuvonnalle ja opastukselle on.

Lommila, Lommila, Lommila

Espoon kaupunginvaltuustossa käsiteltiin tänään Karvasmäki, Lommila, asemakaavan muutoksen hyväksymistä. Lyhyesti kyse on siitä, että Espoon kaupunginhallitus otti ja muutti kaupunginsuunnitelulautakunnan päätöstä ns. Lommilan kaavasta. Kaupunginsuunnittelulautakunta oli linjannut, että kaavamääräyksillä rajataan päivittäistavarakaupan määräksi 4000 kerrosneliömetriä. Eli että kauppakeskukseen ei tule Citymarkettia ja Prismaa. Nyt valtuustossa Jaana Leppäkorpi teki palautusesityksen, että "asemakaavan muutos palautetaan uudelleen valmisteltavaksi siten, että kaavamääräyksillä rajataan päivittäistavarakaupan määrä 4000 kerrosneliömetriin". Ehkä hieman yllättäen valtuusto palautti asian uudelleen valmisteltavaksi. YES. Tämä oli Jaanalle hieno päätös hänen valtuustouralleen. Meille demareille jää iso aukko täytettäväksi kaupunginsuunnitteluasioissa Jaanan lähdön myötä. Minunkin piti mennä vastustamaaan Lommilan suunnitelmaa ja valmistelin kiireessä oheisen puheen. Timo

Valta kuuluu valtuustolle – Espoossakin

Kansalaisia pelotellaan. Aamun Hesarissa julistetaan isoilla otsikoilla, että Espoon kaupunki aloittaa säästötoimenpiteet, koska verotulot ovat vähentyneet merkittävästi. Näin varmasti on, mutta huvittavinta, tai oikeastaan raivostuttavinta, jutussa oli Espoon rahoitusjohtajan kommentti, että toivottavasti kunnallisveron korotuksesta ei edes keskustella. Wroongg! Tässä tilanteessa – jos ja kun säästöjä aletaan miettiä – Espoossa täytyy keskustella kaikista mahdollisista vaihtoehdoista. Niin palvelujen leikkaamisesta, lainanottamisesta, veronkorotuksista tai asiakasmaksujen nostamisesta. Minä en ainakaan näillä tiedoilla ole valmis leikkaamaan Espoon palveluista. Viime lama opetti, että palvelutasoa on erittäni vaikea nostaa entiselle tasolle. Taloudellinen taantuma lisää melko varmasti palvelutarvetta myös Espoossa, joten meidän on varauduttava myös palveluiden kysynnän kasvuun. Olen siis valmis harkitsemaan kunnallisveroprosentin nostoa. Eli eipä hättäillä, vaan mietitään eri v