Helsingin sanomissa oli sunnuntaina 1.4 juttu hesarin
tekemästä gallupista, jossa ihmisiltä oli pyydetty valitsemaan kahden vaihtoehdon
välillä parempi tapa kehittää asumista ja rakentamista Helsingin seudulla
asukkaiden mieltymysten ja toiveiden kannalta.
Ensimmäinen vaihtoehto oli, että ”pitäisi rakentaa lisää tiiviitä ja
kaupunkimaisia asuinalueita ratayhteyksien varteen” ja toinen ”pitäisi rakentaa
lisää hajakeskitettyjä pientaloalueita ja laajentaa nykyisiä”. Etusivulla hesari revitti otsikollaan
kerrostalon olevan suosikki Helsingissä, mikä oli melkoinen tulkinta gallupkyselyn
tuloksista. Kyselyssä ei edes mainittu sanaa kerrostalo!
Espoo on ollut aiempina vuosikymmeninä hajanainen kaupunki,
mutta vähintään koko 2000-luvun kaupungin idea on perustunut viiden
aluekeskuksen varaan. Ei Espoossa suunnitella rakennettavan hajakeskitettyjä
pientaloalueita, mutta nykyisiä varmasti laajennetaan ja tiivistetään.
Espoon tulevaa kehitystä ohjaa vahvasti liikenneväylien
kehittyminen. Asutusta keskitetään ratojen, metro- ja rantaradan (junaliikenne)
varteen. Se on järkevää politiikkaa, jona seurauksena Espoosta muodostuu
vähitellen entistä kaupunkimaisempi ympäristö.
Ratainvestoinnit muokkaavat aina voimakkaasti kaupungin
kehitystä. Kun rantarata valmistui Helsingin Pasilasta Karjaalle vuonna 1899 ja
siten kokonaisuudessaan Turkuun saakka syksyllä 1903, oli Espoon
maalaiskunnassa lähes 6 000 asukasta. Ennen sitä asukasmäärän kasvu oli ollut
hyvin maltillista (lähde: Tero Tuomisto: Se alkoi Harakassa, sata vuotta
sosiaalidemokratiaa Leppävaarassa).
Kuten Toivola kirjoittaa kirjassaan, radan valmistuminen alkoi
kiihdyttää tonttien palstoitusta ja myyntiä sekä kasvattaa muuttoliikettä
kuntaan. Aivan samalla tavalla
metroradan rakentaminen vaikuttaa Etelä-Espoon kehitykseen. Ihmisiä muuttaa
lisää alueelle ja maan hinta nousee entisestään. Rantaradan varsi kehittyy ja tiivistyy Koivuhovin,
Tuomarilan ja Espoon keskuksen ympärille. ( Espoon ja Kauklahden välinen seutu
on tosin liian harvaan rakennettua).
Kuten yli sata vuotta sitten, Suomessa on kova muuttopaine.
Yhä enemmän ihmisiä muuttaa pääkaupunkiseudulle sekä ulkomailta että muualta
Suomesta. Monet muuttajista, kuten sata
vuotta sitten, eivät välttämättä halua asua kivikaupunkien sydämissä (Helsingin
keskustassa), vaan hieman kauempana, mutta hyvien liikenneyhteyksien
varrelta. Espoo pystyy tarjoamaan
luonnonläheistä asumista, hyvien liikenneyhteyksien varrelta. Kerrostalot ovat
kivoja, mutta ihmisille pitää tarjota myös mahdollisuus pientaloasumiseen,
tosin tiiviiseen sellaiseen.
Helsingin sanomien urbaanitoimittajien unelma
kerrostalovaltaisesta Espoosta ei toteudu ihan lähitulevaisuudessa – onneksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti