Perjantain Länsiväylä-lehti kirjoitti "1 500 vastustaa adressilla
Sunankaaren jatketta". Adressi oli luovutettu kaupunginvaltuuston neuvottelutoimikunnalle.
Minä kannatan yhä Sunankaaren jatkon rakentamista, ellei parempaa vaihtoehtoa Sunan ja Tuomarilan yhdistämiseksi löydy. Tieyhteys tarvitaan, jotta pussinperistä päästään eroon.
Minusta on aika naurettavaa, että tiehanketta vastustetaan sillä perusteella, että
" vilkas läpikulkuliikenne aiheuttaisi vaaratilanteita neljään kouluun, kolmeen päiväkotiin,
neljään leikkipuistoon ja viidelle pallokentälle kulkeville." Sen linjauksen, josta Sunankaaren jatke tulisi menemään, varrelle on tasan tarkkaan yksi päiväkoti. Kaikkien muiden koulujen, päiväkotien, puistojen ja pallokenttien vierellä on jo tie. Ihan turhaa liioittelua. Se on minusta jopa vähän törkeää, että lapsiin liittyvät tilat ja paikat valjastetaan oman edun ajamiseksi. Minusta tässä on kuitenkin kyse siitä, että linjauksen varrella asuvat eivät (luonnollisesti) halua tietä takapihalleen ja lisäksi lähialueiden omakotiasukkaat vastustavat-omakotiasukkaiden tapaan- kaikkia omaa rauhaansa häiritseviä hankkeita. Inhoan not in my backyard-mentaliteettia!
Minä en usko yhtään siihen, että Sunankaaren jatko lisäisi läpiajoliikennettä Kauniaisten suunnalta Espoonväylälle, vaan tieyhteyttä käyttäisivät pääasiassa Sunan ja Tuomarilan asukkaat. Hehän tästä hankkeesta hyötyisivät, ei kenenkään kauempana asuvan kannata lähteä kiertämään Sunan kautta ajaessaan Espoonväylälle. Nopeusrajoituksilla ja hidasteilla tien käyttöä ja nopeuksia pystytään säätelemään nykyaikana erittäin hyvin.
Haluan vähentää Suvelan läpiajoliikennettä, mutta haluan myös paremman yhteyden Tuomarilan puolella toimiviin päiväkoteihin ja kouluihin.
Poliittisille päättäjille tämä case on mielenkiintoinen. Minkä painoarvon adressin saa? Edustaako se yleistä mielipidettä? Kuinka moni kehtaa kieltäytyä adressin allekirjoittamisesta, kun joku pimpottaa ovikelloa ja vetoaa allekirjoitusta hyvälle asialle.
Pitääkö minun alkaa kerätä vasta-adressia, jotta muiden mielipiteet tulisivat esille. Jos asioista päätetään adressien avulla, niin mitä virkaa poliittisilla päättäjillä on? Sen kun kerätään adresseja adressien perään.
Sunankaaren jatketta". Adressi oli luovutettu kaupunginvaltuuston neuvottelutoimikunnalle.
Minä kannatan yhä Sunankaaren jatkon rakentamista, ellei parempaa vaihtoehtoa Sunan ja Tuomarilan yhdistämiseksi löydy. Tieyhteys tarvitaan, jotta pussinperistä päästään eroon.
Minusta on aika naurettavaa, että tiehanketta vastustetaan sillä perusteella, että
" vilkas läpikulkuliikenne aiheuttaisi vaaratilanteita neljään kouluun, kolmeen päiväkotiin,
neljään leikkipuistoon ja viidelle pallokentälle kulkeville." Sen linjauksen, josta Sunankaaren jatke tulisi menemään, varrelle on tasan tarkkaan yksi päiväkoti. Kaikkien muiden koulujen, päiväkotien, puistojen ja pallokenttien vierellä on jo tie. Ihan turhaa liioittelua. Se on minusta jopa vähän törkeää, että lapsiin liittyvät tilat ja paikat valjastetaan oman edun ajamiseksi. Minusta tässä on kuitenkin kyse siitä, että linjauksen varrella asuvat eivät (luonnollisesti) halua tietä takapihalleen ja lisäksi lähialueiden omakotiasukkaat vastustavat-omakotiasukkaiden tapaan- kaikkia omaa rauhaansa häiritseviä hankkeita. Inhoan not in my backyard-mentaliteettia!
Minä en usko yhtään siihen, että Sunankaaren jatko lisäisi läpiajoliikennettä Kauniaisten suunnalta Espoonväylälle, vaan tieyhteyttä käyttäisivät pääasiassa Sunan ja Tuomarilan asukkaat. Hehän tästä hankkeesta hyötyisivät, ei kenenkään kauempana asuvan kannata lähteä kiertämään Sunan kautta ajaessaan Espoonväylälle. Nopeusrajoituksilla ja hidasteilla tien käyttöä ja nopeuksia pystytään säätelemään nykyaikana erittäin hyvin.
Haluan vähentää Suvelan läpiajoliikennettä, mutta haluan myös paremman yhteyden Tuomarilan puolella toimiviin päiväkoteihin ja kouluihin.
Poliittisille päättäjille tämä case on mielenkiintoinen. Minkä painoarvon adressin saa? Edustaako se yleistä mielipidettä? Kuinka moni kehtaa kieltäytyä adressin allekirjoittamisesta, kun joku pimpottaa ovikelloa ja vetoaa allekirjoitusta hyvälle asialle.
Pitääkö minun alkaa kerätä vasta-adressia, jotta muiden mielipiteet tulisivat esille. Jos asioista päätetään adressien avulla, niin mitä virkaa poliittisilla päättäjillä on? Sen kun kerätään adresseja adressien perään.
Kommentit
Näin siitä huolimatta, että päättäjien velvollisuus on myös perehtyä asioihin ja tarkastella asioita aina laajemmasta näkökulmasta.
Siitä vaan siis iltalenkille adressin kanssa.
Odotan mielenkiinnolla päättäjien päätöstä.
Adressia ei muuten ainakaan kannata viedä Tuomarilan kioskille sillä siellä kerättiin nimiä siihen vastustajien adressiin. Sen sijaan kirjasto voisikin olla hyvä paikka..
Kirjoitan lautakuntaan, jatkan yhden miehen sotaani.
Tässä sen taas näkee, lista ollut jossain Tuomarilan kioskilla allekirjoitettavana. Se tielinjaus ei kosketa siellä päin asuvia sitten yhtään.
"Näistä syistä Siltakadun välityskykyä on rajoitettu suunnittelemalla siitä 1+1-kaistainen. Liittymät ovat pääosin kiertoliittymiä ja keskeiselle liikekeskusten (Espoontori – Entresse) väliselle alueelle tulee torimainen suojatieylitys. Siltakadusta ei haluta rakentaa autoliikenteen läpiajokatua, vaan viihtyisä kevytliikennepainotteinen kaupunkikeskustan katu."
Mitäpä luulette, minne Espoonväylän ja Turunväylän välinen läpikulku ohjataan tuolta toriksi muutettavalta tieltä? Liikenne-ennusteissa näiden väylien liikennemäärä vuonna 2030 on 39.000 ja 90.000 autoa arkivuorokaudessa, joten kaupungillamme on ihan oikea pulma tämän läpikulkuliikenteen ohjaamisen kanssa. Pelastavaksi enkeliksi yritetään nostaa Sunankaaren yhdistämistä Sunanniityntielle ja samalla Kirstintietä hidastetaan muuttamalla esim. pysäkit sellaisiksi, että autoliikenne odottaa kiltisti bussin takana. Yhdistämällä Sunanniityntie Espoonväylän tulevaan linjaukseen saadaan aikaan lyhin reitti Espoonväylältä Sunan ja Tuomarilan läpi Turunväylälle.
Jos nämä suunnitelmat toteutuvat ei Suvelan, Sunan ja Tuomarilan alueella olisi enää ainuttakaan koulua, kenttää ja leikkipuistoa, joka ei altistuisi läpiajoliikenteen tuomille haitoille.
Sunankaaren jatketta vastustavan adressin on allekirjoittanut 81% Sunan ja 92% Tuomarilan tavoittamistamme täysi-ikäisistä asukkaista. Joukossa oli niin nuoria, kuin ikäihmisiäkin. Omasta kokemuksestani voin sanoa, että kukaan ei laittanut nimeään vain vastustamisen ilosta, vaan ihmiset olivat aidosti kiinnostuneita asiasta ja punnitsivat asiaa tarkoin. Kioskilla oli adressi niitä varten, joita emme tavoittaneet ja jotka halusivat vielä harkita kantaansa. Tuomarilan kioski on puolueeton, eli siellä voidaan kerätä vaikka tietä kannattavia adresseja.
Lähes kaikki adressin kerääjät olivat lapsiperheellisiä, jotka uhrasivat aikaansa perheeltään keskellä Joulukiireitä. Asia on niin tärkeä, ettei muuta vaihtoehtoa nähty.
Toivottavasti poliitikot eivät suhtaudu niin ylimielisesti asukkaiden mielipiteeseen kuin harvalukuiset, mutta äänekkäät tien kannattajat.
T Markku Ojala
Juuri muuttaneena et selvästi tunne aluetta ja sen historiaa. Ja et näemmä ymmärrä ennusteita.
Itse olen toisen polven Tuomarilalainen ja minusta on ilmeistä että Finnoontien johtaminen alueen läpi tuhoaa sen.
On selvää että muutat pian paremmalle alueelle kun urasi edistyy mutta älä poiketessasi pilaa minun kotiseutuani.
"Tervetuloa" keräämään nimiä Tuomarilaan ; )
Kaavoituskysymyksissä tulee näköjään aina - paikkakunnasta riippumatta - esille vanhojen ja uusien asukkaiden mielipiteiden erot, ja se kuka sitten oikeasti tuntee alueen tilanteen. Minulla on kaksi vuotta alueella asuneena ihan sama oikeus lausua mielipiteeni (ja sillä on yhtä paljon painoarvoa) kuin alueella koko ikänsä asuneena. Niin se vain menee.
Tunnen itseni jo imarreluksi, kun minun uskotaan etenevän urallani, tai minua pidetään äänekkäänä vastustajana (oletan sillä tarkoitettavan minua). Se on aika paljon saavutuksiin nähden: yksi mielipidekirjoitus ja muutamia tämän blogin kirjoituksia. Olen jopa otettu!
Koko Sunankaaren jatkon asia ei ole minulle maailman tärkein asia, elämäni ei lopu siihen tuleeko sitä vai ei. Minusta jatkon rakentaminen olisi alueelle hyväksi. Yhteiskunta kehittyy, kaupungit kasvavat, liikenne lisääntyy, teitä rakennetaan.
Kun vastustajat olisivat edes perustelleet hanketta paremmin, niin olisin tyytyväinen. Minusta on vastenmielistä vastustaa hanketta sillä, että se suurin piirtein tuhoaa kokoa alueen rauhallisuuden, tai että "emme halua suurkaupungin liikennettä" (jotenkin sinne päin). Hei haloo, pystytte parempaan!
Mutta kaiken kaikkiaan tämä on sitä asukasdemokratiaa ja näin yritämme vaikuttaa alueemme asioihin. Peace!