Kuka, mitä, häh?

maanantaina, lokakuuta 20, 2008

Valtuuston valtti - riittääkö maltti?

Tuntematon äänestäjäni (kenties?) kommentoi edellistä kirjoitustani, että "Pienen koululaisen näkökulmasta katsottuna esim. Kirstinharjun koulu + koulun ympäristö ei ole välttämättä ihan paras paikka varttua". Onko näin? Kirstinharjun koululla hän tarkoitti varmasti Keski-Espoon koulua.

Olen myös kuullut, että koulu ei ole niitä rauhallisempia, ihmekö tuo, koska oppilaat ovat taustaltaan hyvin monikulttuurisia. Oppilasaineiston rikkaus (kyllä, monikulttuurisuus on minusta rikkaus) on varmasti haastavaa ja vaatii opettajilta paljon.

Vaaliesitteessäni vaadin lapsille tasavertaisia oppimismahdollisuuksia eli lisäresursseja heikommille alueille. Meidän koulujen Espoossa tulisi olla sellaiset, että jokaiselle annettaisiin mahdollisimman tasavertaiset mahdollisuudet oppia. Vanhempien koulutustaustalla on yhä suuri merkitys lasten koulumenestykseen ja pelkäänpä, että sillä tulee olemaan yhä suurempi merkitys tulevaisuudessa, kun luokkaerot näyttävät vain kasvavan.

Espoon koulujen oppilaat pärjäävät valtakunnallisissa testeissä maan keskiarvoa paremmin, mutta Espoon sisällä koulujen välillä on varmasti suuria eroja. Nämä tiedot eivät ole julkisia tai minä en niitä ainakaan mistään löydä. Heikommin testeissä pärjääville alueille tulisi resurssoida määräaikaista lisätukea, jonka avulla alueiden koulujen oppimistulokset pyrittäisiin saamaan muiden koulujen tasolle. Joillakin alueille lisätuki voitaisiin käyttää ylimääräiseen koulukuraattoriin, toisella alueella ylimääräiseen kouluavustajan palkkaamiseen. Kyllä koulut tietävät, mihin lisäresurssit ovat tarpeen.

En ole ollut innostunut siitä, että koululuokille säädettäisiin lailla enimmäiskoot. Minusta luokkakokoa tärkeämpää on tarkastella oppilasaineiston rakennetta: kuinka paljon luokassa on maahanmuuttajia, erityisopetusta vaativia tai muuta avustusta vaativia?

Nyt silmät alkavat lurpsahdella, joten täältä tähän. Hyvää yötä.

Ei kommentteja: