Parin
viikon ajan olen ollut HSL:n hallituksen jäsen. Tehtävä on erittäin
mielenkiintoinen. Länsimetro on käynnistymässä (toivottavasti piakkoin),
lähijunaliikenne on avautumassa kilpailulle, HSL:n lippu-uudistus on
meneillään ja ensi vuonna HSL:n alueella siirrytään vyöhykepohjaiseen
lippujärjestelmään.
Vyöhykepohjainen
järjestelmä (tai kaarimalli) kirjoitti itseltäni kipakan kirjoituksen ennen
kuntavaaleja, jossa arvostelin sitä, että vyöhykejako kulkee erikoisesti juuri
Espoossa. (http://www.anttiaarnio.fi/search?updated-max=2017-03-28T23:37:00%2B03:00) Myös Espoon demareiden vaaliohjelmassa, jota
olin kirjoittamassa, totesimme, että ” Ajamme sitä, että uudessa kaarimallissa Espoon kaikki viisi keskusta
ovat AB-vyöhykkeelle. ”.
Espoon
kaupunginhallituksen konsernijaosto antoi eilen 28.8 lausuntonsa HSL:lle.
Lausunnossa otettiin kantaa moniin asioihin, mutta joukkoliikenteen käyttäjän
kannalta olennaisin asia liittyi siihen, miten Espoo suhtautuu siihen, ettei
HSL esitä matkalippuihin korotuksia ensi vuodelle. Espoon virkamiesten mielestä
HSL:n pitäisi nostaa lippuhintojaan, mutta onneksi poliittiset päätöksentekijät
demareiden johdolla päättivät äänestyksen jälkeen, että Espoo ei esitä lipunhintojen
korotuksia ensi vuodelle. Espoo ei tee päätöstä lippuhinnoista, vaan päätös
lipunhinnoista tehdään HSL:n hallituksessa. Helsingin kanta lipunkorotuksiin on tietenkin ratkaiseva, koska HSL:n hallituksessa on 14 jäsentä ja heistä seitsemän on helsinkiläisiä, mukaan lukien puheenjohtaja.
Nykyisin joukkoliikenteen lippurajat noudattavat kuntarajoja, eikä tämä järjestelmä ole kasvavan seudun asukkaiden tarpeisin sopiva. Vyöhykemalli-uudistusta on tehty yli kymmennen vuotta ja vuonna 2012 HSL:n hallitus päätti vyöhykerajoista. Alla olevassa kuvassa näkyvät päätetyt vyöhykerajat, jotka on piirretty noin 10 kilometrin levyisiksi kaariksi Helsingin keskustan ympärille. (B-kaari ulottuu idässä yllättäen pidemmälle kuin lännessä, tässä näkyy Helsingin valta).
Espoon kaupunginhallituksen konsernijaosto päätti eilen yksimielisesti, että Espoo haluaa selvittää, mitkä ovat kustannukset
b-vyöhykkeen laajentamiseksi koko kaupungin alueelle ja vaihtoehtoisesti
rajattuna Kehä III -vyöhykkeen sisäpuolelle ja millä aikataululla muutos
voidaan tehdä.
Näin tulee HSL:n tehdä ja itse edistän sitä HSL:n hallituksessa. Henkilökohtaisesti en pidä B-vyöhykkeen laajentamista koko Espooseen realistisena, mutta vyöhykerajan siirtäminen kulkemaan pitkin Kehä III:sta olisi askel parempaan suuntaan. Selvityksen avulla saamme selville kustannukset (joku joutuu aina maksamaan muutokset) ja aikataulun.
Tavoitteena tulee olla, hieman HSL:n visiota mukaillen, Joukkoliikenne on ykkösvalinta - kaikille espoolaisille.
Kommentit
Muutoksen suurimpia hyötyjiä ovat Espoon itäosissa asuvat, jotka käyvät töissä Helsingissä.
Suuri kysymys on, että halutaanko ylipäätänsä, että julkisten liikenevälineiden käyttö lisääntyy? Tällaisilla päätöksillä ainakin jarrutetaan tehokkaasti tätä kehitystä.