Siirry pääsisältöön

Heti HSL:n kaarimallin kimppuun!

Parin viikon ajan olen ollut HSL:n hallituksen jäsen. Tehtävä on erittäin mielenkiintoinen. Länsimetro on käynnistymässä (toivottavasti piakkoin), lähijunaliikenne on avautumassa kilpailulle, HSL:n lippu-uudistus on meneillään ja ensi vuonna HSL:n alueella siirrytään vyöhykepohjaiseen lippujärjestelmään.

Vyöhykepohjainen järjestelmä (tai kaarimalli) kirjoitti itseltäni kipakan kirjoituksen ennen kuntavaaleja, jossa arvostelin sitä, että vyöhykejako kulkee erikoisesti juuri Espoossa.  (http://www.anttiaarnio.fi/search?updated-max=2017-03-28T23:37:00%2B03:00)  Myös Espoon demareiden vaaliohjelmassa, jota olin kirjoittamassa, totesimme, että ” Ajamme sitä, että uudessa kaarimallissa Espoon kaikki viisi keskusta ovat AB-vyöhykkeelle. ”.

Espoon kaupunginhallituksen konsernijaosto antoi eilen 28.8 lausuntonsa HSL:lle. Lausunnossa otettiin kantaa moniin asioihin, mutta joukkoliikenteen käyttäjän kannalta olennaisin asia liittyi siihen, miten Espoo suhtautuu siihen, ettei HSL esitä matkalippuihin korotuksia ensi vuodelle. Espoon virkamiesten mielestä HSL:n pitäisi nostaa lippuhintojaan, mutta onneksi poliittiset päätöksentekijät demareiden johdolla päättivät äänestyksen jälkeen, että Espoo ei esitä lipunhintojen korotuksia ensi vuodelle. Espoo ei tee päätöstä lippuhinnoista, vaan päätös lipunhinnoista tehdään HSL:n hallituksessa. Helsingin kanta lipunkorotuksiin on tietenkin ratkaiseva, koska HSL:n hallituksessa on 14 jäsentä ja heistä seitsemän on helsinkiläisiä, mukaan lukien puheenjohtaja. 

Nykyisin joukkoliikenteen lippurajat noudattavat kuntarajoja, eikä tämä järjestelmä ole kasvavan seudun asukkaiden tarpeisin sopiva. Vyöhykemalli-uudistusta on tehty yli kymmennen vuotta ja vuonna 2012 HSL:n hallitus päätti vyöhykerajoista. Alla olevassa kuvassa näkyvät päätetyt vyöhykerajat, jotka on piirretty noin 10 kilometrin levyisiksi kaariksi Helsingin keskustan ympärille. (B-kaari ulottuu idässä yllättäen pidemmälle kuin lännessä, tässä näkyy Helsingin valta). 



Vyöhykemallissa matkaliput uudistuvat. Kaikkien matkustajien on ostettava vähintään kahden  vyöhykkeen lippu. Helsinkiläiset ostavat vähintään A+B-vyöhykkeet ja espoolaiset ja vantaalaiset vähintään C +B-vyöhykkeet. Lipunhinnoista tehdään päätökset HSL:n hallituksessa syksyllä 2017.

Espoon kaupunginhallituksen konsernijaosto päätti eilen yksimielisesti, että Espoo haluaa selvittää, mitkä ovat kustannukset b-vyöhykkeen laajentamiseksi koko kaupungin alueelle ja vaihtoehtoisesti rajattuna Kehä III -vyöhykkeen sisäpuolelle ja millä aikataululla muutos voidaan tehdä.

Näin tulee HSL:n tehdä ja itse edistän sitä HSL:n hallituksessa. Henkilökohtaisesti en pidä B-vyöhykkeen laajentamista koko Espooseen realistisena, mutta vyöhykerajan siirtäminen kulkemaan pitkin Kehä III:sta olisi askel parempaan suuntaan. Selvityksen avulla saamme selville kustannukset (joku joutuu aina maksamaan muutokset) ja aikataulun. 

Tavoitteena tulee olla, hieman HSL:n visiota mukaillen, Joukkoliikenne on ykkösvalinta - kaikille espoolaisille.

Kommentit

Osmo sanoi…
Mitä laajemmaksi B-vyöhyke kasvaa,sitä enemmän helsinkiläisten liput kallistuvat. Muutos tuo helsinkiläisille merkittäviä palveluita Leppävaarassa, Tapiolassa ja Matinkylässä. Sen sijaan helsinkiläisillä tuskin on asiaa Espoon keskuksen virastoihin. Ajatus, että Espoon kokonaan tai laajemmassa määrin pitäisi kuulua B-vyöhykkeeseen on outo, etenkin kun Vantaa lähes kokonaan on C-vyöhykkeellä. Idässä B-vyöhykkeeseen kuuluu Helsinki vanhoine rajoineen ilman Sipposta liitettyä aluetta. B-vyöhyke kattaa juuri koko metroradan. Olisi outoa, jos metron itäiset asemat olisivat C-alueella.

Muutoksen suurimpia hyötyjiä ovat Espoon itäosissa asuvat, jotka käyvät töissä Helsingissä.
Nimetön sanoi…
Mielestäni olisi vähintään yhtä outoa, että Länsimetrokokeilun kustannuksia sysätään niille, jotka eivät ko. radasta hyödy eli esim. Keski-Espoon asukkaat. Ymmärtäisin paremmin ns. luonnollisemman jo olemassa olevan vyöhykemallin soveltamisen, esim. C-vyöhykkeen rajaksi Kehä 3. Kehä3 on vakiintunut käsite kaikille ja näin ollen helpommin ymmärrettävissä, kuin mielivaltaiselta tuntuva rajanveto halki Keski-Espoon. Tämä ei varsinaisesti kannusta joukkoliikenteenkäyttöön niitä joilla olisi periaatteessa hyvät mahdollisuudet junan käyttöön ja liityntäpysäköintiin esim. Espoon keskuksessa.

Suuri kysymys on, että halutaanko ylipäätänsä, että julkisten liikenevälineiden käyttö lisääntyy? Tällaisilla päätöksillä ainakin jarrutetaan tehokkaasti tätä kehitystä.
Nimetön sanoi…
Samaa mieltä Anonyymin kanssa. Metroa ajettiin kuin käärmettä piippuun. Meitä Keski-Espoolaisia metro ei paljon lämmitä.Kehä III olisi luonnollinen raja tälle vyöhyke mallille.Kyllä meitä muitakin Espoolaisia pitää ajatella. Kovasti puhutaan vanhemman väen yksinäisyydestä ja syrjääntymisestä. Auttaako yhtään asiaa lipun hintojen korottaminen ? Jos tähän ei päädytä, niin vaadin ehdottomasti Espoon keskuksesta suoria bussivuoroja lentokentälle. Pääsis edes sinne yhden vyöhykkeen maksulla.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Yhden luukun periaatteella kohtuutta ja oikeudenmukaisuutta ihmisille

Yksi luottamustehtävistäni Espoossa on yksilöasiainjaoston puheenjohtajuus. Jaostossa käsittelemme parin viikon välein kuntalaisten tekemiä valituksia saamiinsa etuus- tai palvelupäätöksiin. Pääasiassa asiat liittyvät kuljetustukiin, omaishoidon tukiin ja toimeentulotukeen.
Tämä tehtävä tuli minulle – kuten politiikassa usein – pyytämättä ja yllätyksenä, mutta on osoittautunut yllättävän opettavaiseksi ja mielenkiintoiseksi. Käsiteltävät asiat ovat toivottavasti opettaneet myös nöyryyttä, sillä niin vaikeita tilanteita ihmisillä on verrattuna omaan tilanteeseeni.

Toimeentulotukea koskevissa päätöksissä jaostomme on harvoin muuttanut virkamiesten päätöksiä. Suuri osa valituksista on tehty siksi, että valittaja ei ole ymmärtänyt, miten hänen toimeentulotukensa on laskettu ja mitkä tulot miltäkin ajalta on otettu huomioon. Näppituntumalla eniten valituksia aiheuttaa se, että ihmiset eivät hahmota minkä kuukauden tuloksia omat tulot lasketaan. Tarvetta neuvonnalle ja opastukselle on.

Kau…

Lommila, Lommila, Lommila

Espoon kaupunginvaltuustossa käsiteltiin tänään Karvasmäki, Lommila, asemakaavan muutoksen hyväksymistä. Lyhyesti kyse on siitä, että Espoon kaupunginhallitus otti ja muutti kaupunginsuunnitelulautakunnan päätöstä ns. Lommilan kaavasta. Kaupunginsuunnittelulautakunta oli linjannut, että kaavamääräyksillä rajataan päivittäistavarakaupan määräksi 4000 kerrosneliömetriä. Eli että kauppakeskukseen ei tule Citymarkettia ja Prismaa. Nyt valtuustossa Jaana Leppäkorpi teki palautusesityksen, että "asemakaavan muutos palautetaan uudelleen valmisteltavaksi siten, että kaavamääräyksillä rajataan päivittäistavarakaupan määrä 4000 kerrosneliömetriin".
Ehkä hieman yllättäen valtuusto palautti asian uudelleen valmisteltavaksi. YES. Tämä oli Jaanalle hieno päätös hänen valtuustouralleen. Meille demareille jää iso aukko täytettäväksi kaupunginsuunnitteluasioissa Jaanan lähdön myötä.
Minunkin piti mennä vastustamaaan Lommilan suunnitelmaa ja valmistelin kiireessä oheisen puheen. Timo Soini kann…

Tosi Vihreä

Innokkaat blogilukijani kommentoivat taannoin, että kirjoita välillä niistä remonttiprojekteista, kun polittisia juttuja ei jaksa lukea. Mitä? Eikö kaikkia ihmisiä kiinnosta mitä Espoon sos. ja terveyslautakunta päättää? Ymmärrän yskän ja pyrin parantamaan tapani. Olen päättänyt, että yritän jotenkin raportoida mitä lautakunnassa tapahtuu, että jokin innokas kuntalainen voisi halutessaan lukea lautakunnan asioista tai ottaa yhteyttä. En aio sitä lopettaa, vaan jatkan katkeraan (?) loppuun saakka. Yritän omalta osaltani vaikuttaa siihen, että politiikka olisi avointa.

Kaunopuheisuus sivuun ja asiaan. Remonttiasioista on tosiaan tullut kirjoitettua aiottua vähemmän. Se ei meinaa sitä, etten olisi mitään tehnyt, sillä pientä projektia on totta kai ollut meneillään. Toukokuussa kyllästyin pienen vajaan 20 neliön nurmikkoon takapihallamme. Olin sitä kolme vuotta yrittänyt kasvattaa, aika huonolla menestyksellä. Kärsimättömyyttäni en aikoinaan tehnyt tarpeeksi huolellista työtä. Kuulostanee…