Siirry pääsisältöön

Sinne meni vesilaitos

Espoon valtuusto päätti eilen kokouksessaan siirtää vesilaitoksensa YTV:n alle muiden pääkaupunkiseudun kuntien tapaan. Olin itsekin valtuuston kokouksessa, mutta vesilaitos-asia oli jo päätetty minun astuessani saliin. Minulle soitettiin noin kello yhdeksän, etttä tulenko kokoukseen, kun yksi varsinainen valtuutettu on poistumassa ja minun edellä olevat varavaltuutetut ovat kieltäytyneet kunniasta. Ajattelin, että kun olen tähän leikkiin lähtenyt, niin leikitään sitten loppuuun saakka: kerroin iltasadun lapsilla ja lähdin valtuustoon. Ehdin olla kokouksessa vajaan tunnin ja se meni rehellisesti sanottuna ihan ihmetellessä. Jouduin lähes heti saavuttuani muiden mukana äänestämään ja piti kysyä vieressäni istuvalta valtuutettu Herteliltä (Vihr), että mitä pitää äänestää. Noviisi, mikä noviisi. Toivottavasti valtuustovierailuni ei jää ainoaksi neljän vuoden aikana. Tai sitten tässä käy niin, että minä olen aina istumassa viimeiset puoli tuntia, kun asun melko lähellä. Saas nähä.

Vesilaitos siis meni. Minä kannatin vesilaitoksen siirtoa YTV:n alle. Pääkaupunkiseuden yhteistyössä pitää saada konkreettisia asioita aikaan ja pääkaupunkiseudun vesilaitos on hyvä esimerkki yhteistyöstä. Ainakin lyhyellä aikavälillä espoolaiset hyötyvät siirrosta myös rahallisesti: vesimaksut alenevat. Uudella vesilaitosorganisaatiolla on taseessaan riittävästi pääomaa, minkä ansiosta se pystyy toteuttamaan investointiohjelmaansa ilman lainanottoa tai vesimaksujen korottamista. On toki myönnettävä, että hieman pakkoraossa oli valtuuston tehtävä päätös vesilaitosten yhdistämisistä. Muut kaupungit, erityisesti Vantaa, uhkasivat lyödä jäihin muun pääkaupunkiseuden yhteistyön, jos Espoo ei lähde mukaan vesilaitosten yhdistämiseen.

Espoon veden henkilöstö (ainakin JHL-taustaiset) vastusti yhdistämistä melko raivoisasti. Oliko Helsingissä tai Vantaalla henkilöstön vastustus yhtä voimakasta? Jos ei, niin miksi vastustus oli kovaa vain Espoossa. Eikö Espoossa osata informoida henkilöstöä riiittävän ajoissa?

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Yhden luukun periaatteella kohtuutta ja oikeudenmukaisuutta ihmisille

Yksi luottamustehtävistäni Espoossa on yksilöasiainjaoston puheenjohtajuus. Jaostossa käsittelemme parin viikon välein kuntalaisten tekemiä valituksia saamiinsa etuus- tai palvelupäätöksiin. Pääasiassa asiat liittyvät kuljetustukiin, omaishoidon tukiin ja toimeentulotukeen. Tämä tehtävä tuli minulle – kuten politiikassa usein – pyytämättä ja yllätyksenä, mutta on osoittautunut yllättävän opettavaiseksi ja mielenkiintoiseksi. Käsiteltävät asiat ovat toivottavasti opettaneet myös nöyryyttä, sillä niin vaikeita tilanteita ihmisillä on verrattuna omaan tilanteeseeni. Toimeentulotukea koskevissa päätöksissä jaostomme on harvoin muuttanut virkamiesten päätöksiä. Suuri osa valituksista on tehty siksi, että valittaja ei ole ymmärtänyt, miten hänen toimeentulotukensa on laskettu ja mitkä tulot miltäkin ajalta on otettu huomioon. Näppituntumalla eniten valituksia aiheuttaa se, että ihmiset eivät hahmota minkä kuukauden tuloksia omat tulot lasketaan. Tarvetta neuvonnalle ja opastukselle on.

Lommila, Lommila, Lommila

Espoon kaupunginvaltuustossa käsiteltiin tänään Karvasmäki, Lommila, asemakaavan muutoksen hyväksymistä. Lyhyesti kyse on siitä, että Espoon kaupunginhallitus otti ja muutti kaupunginsuunnitelulautakunnan päätöstä ns. Lommilan kaavasta. Kaupunginsuunnittelulautakunta oli linjannut, että kaavamääräyksillä rajataan päivittäistavarakaupan määräksi 4000 kerrosneliömetriä. Eli että kauppakeskukseen ei tule Citymarkettia ja Prismaa. Nyt valtuustossa Jaana Leppäkorpi teki palautusesityksen, että "asemakaavan muutos palautetaan uudelleen valmisteltavaksi siten, että kaavamääräyksillä rajataan päivittäistavarakaupan määrä 4000 kerrosneliömetriin". Ehkä hieman yllättäen valtuusto palautti asian uudelleen valmisteltavaksi. YES. Tämä oli Jaanalle hieno päätös hänen valtuustouralleen. Meille demareille jää iso aukko täytettäväksi kaupunginsuunnitteluasioissa Jaanan lähdön myötä. Minunkin piti mennä vastustamaaan Lommilan suunnitelmaa ja valmistelin kiireessä oheisen puheen. Timo

Valta kuuluu valtuustolle – Espoossakin

Kansalaisia pelotellaan. Aamun Hesarissa julistetaan isoilla otsikoilla, että Espoon kaupunki aloittaa säästötoimenpiteet, koska verotulot ovat vähentyneet merkittävästi. Näin varmasti on, mutta huvittavinta, tai oikeastaan raivostuttavinta, jutussa oli Espoon rahoitusjohtajan kommentti, että toivottavasti kunnallisveron korotuksesta ei edes keskustella. Wroongg! Tässä tilanteessa – jos ja kun säästöjä aletaan miettiä – Espoossa täytyy keskustella kaikista mahdollisista vaihtoehdoista. Niin palvelujen leikkaamisesta, lainanottamisesta, veronkorotuksista tai asiakasmaksujen nostamisesta. Minä en ainakaan näillä tiedoilla ole valmis leikkaamaan Espoon palveluista. Viime lama opetti, että palvelutasoa on erittäni vaikea nostaa entiselle tasolle. Taloudellinen taantuma lisää melko varmasti palvelutarvetta myös Espoossa, joten meidän on varauduttava myös palveluiden kysynnän kasvuun. Olen siis valmis harkitsemaan kunnallisveroprosentin nostoa. Eli eipä hättäillä, vaan mietitään eri v