keskiviikkona, helmikuuta 13, 2008

Asukasillan satoa

Osallistuin illalla kaupungin järjestelmään asukasiltaan, jonka aiheena oli Tuomarilan ja Suvelan liikenne- ja katusuunnittelutilanne. Illan odotetuin aihe oli Sunankaaren jatkeen tilanne. Tunnelma oli lämpöinen alkuvaiheessa, muutama tyyppi vaikutti kovin aggressiiviselta.

Pidin suunnitelmia erittäin hyvinä. Suunnitelmissa on, että teiden risteyskohtiin (esim. Sunantie ja Hösmärintie, Sunanniityntie ja Alamäentie, Pitkänotkontie ja Sunankaari) rakennetaan liikenneympyröitä hidastamaan liikennettä. Bussipysäkit uudistetaan siten, että ne toimivat myös liikenteen hidasteina. Ymmärtääkseni niiden kohdalle tulevat ns. tyyny-hidasteet, eikä busseja voi ohittaa niiden ollessa pysäkillä. Yllättävää, oikeastaan surullista, oli se, että useat kuulijat arvostelivat juuri bussipysäkkihidasteita siitä syystä, että hidastavat omalla autolla ajamista. Tätä näkökulmaa on vaikea ymmärtää. Turvallisuutta luodaan liikennenopeuksia vähentämällä ja siihen pitää meidän kaikkien autoilijoiden sopeutua. Espoossa autoilija tuntuu olevan yhä se kuningas, jota muiden tulee kumartaa.

Asukasillassa oli väkeä moneen lähtöön. Aggressiivisin ei rauhoittunut koko iltana, vaan huuteli välihuutojaan jatkuvasti. Vieressäni istui toinen herra, joka edusti sitä tuttua tyyppiä, kuka tietää kaiken suunnittelijoita paremmin ja kertoo joka vaiheessa, miten asiat todella ovat. Lisäksi keskeyttää toisten puheenvuorot. Se oli todella rasittavaa; mistä näitä tyyppejä sikiää?
Eräs Sunan asukas kyseli, kuka korvaa asunnon arvon alentumisen (kun liikenneympyrä mahdollisesti tulee lähelle), ja ettei hän tiennyt mitään näistä asemakaavoista asuntoa ostaessaan. Espoon virkamies vastasi osuvasti, että kyllä hän ainakin asuntoa ostaessaan asemakaavaa vilkaisi. Voisin todeta, että tyhmyydestä saa maksaa, mutta tässä tapauksessa asunnon arvo ei varmasti laske. Jos Sunankaaren jatke toteutuu, veikkaan sen vain parantavan Sunan asuntojen markkina-arvoa.

Suvelan läpiajoliikenteestäkin puhuttiin edes vähän. Joku vaati lisää kaistoja, että autoilla pääsee nopeammin alueen läpi. Timo Bergman toi erittäin hyvin esille sen, että Suvelan liikenneturvallisuus on jalankulkijoiden kannalta erittäin huono, ja että suunnitelmat tuovat tähän selkeää parannusta. Hyvä Timo! Olen täysin samaa mieltä.

Olen entistä vakuuttuneempi Sunankaaren jatkeen rakentamisen tärkeydestä. Se on olennainen osa koko alueemme liikenneverkkosuunnitelmaa. Kuten suunnittelijat totesivat, jatkeen rakentamisella pystytään vähentämään alueen ajettuja kokonaiskilometrejä. Vaikka liikennemäärät kasvat, ajomatkat lyhenevät. Jatke olisi joukkoliikenteen kannalta erittäin hyvä, se mahdollistaisi syöttöliikenteen myös Tuomarilan asemalle päin, ja sen, että busseille mahdollistuisi ympyräreitti (Espoon keskus-Suna-Tuomarila-Suvela-Espoon keskus)

Minulle jäi illasta vaikutus, että Sunankaaren jatkeen vastustajatkin alkoivat suhtautua hankkeeseen positiivisemmin. Kukaan ei edes vaatinut, että tietä ei rakennettaisi.
Niin hienoja olivat konsulttien esittämät malliluonnokset! Kun lisäksi tie kulkee ikään kuin kourussa, meluhaitatkin jäävät vähäisemmiksi. Jatkeen rakentaminen helpottaisi oleellisesti Luhtaniityn päiväkodille siirtymistä ja Luhtatiellä - ja polulla asuvien arkea. Alueelle saataisiin jalkakäytäviä, tiet saisivat päällysteen ja kulku alueelle olisi edelleen vain yhdestä liittymästä.

Jos Espoon kaupunginsuunnittelulautakunnan päättäjät vielä lykkäävät tätä jatkeen rakentamista, lähetän heille hamekangasta. Päätöksiä pitää pystyä tekemään -kipeitäkin- vaikka olisi kuinka kunnallisvaalit tulossa.

Epäilen, että jos ne 1500 ihmistä, jotka allekirjoittivat jatketta vastustavan adressin, harkitsisivat allekirjoitustaan uudemman kerran nähtyään samat suunnitelmat, jotka meille esitettiin.

5 kommenttia:

Jaana Leppäkorpi kirjoitti...

Hei, Kiitos raportista. Sain itse eilen myös viestin illasta, joka oli saman suuntainen: nyt kun kokonaisuus ja suunnitelmat olivat kunnolla esillä, oli tunnelma rauhallisempi.

Itselläni oli eilen valitettavasti lasten hoitovuoro, kun mies oli opiskelemassa. Muutoin olisin tietysti ollut itsekun kuuntelemassa asiaa.

Paranemisia! Toivottavasti käsi on jo parempi.

Anonyymi kirjoitti...

Asukastilaisuudessa kysyttiin minne Espoonväylän ja Turunväylän välinen läpiajoliikenne on suunniteltu ohjattavaksi, kun sitä ei Torsti Hokkasen Länsiväylässä olleen kirjoituksen mukaan haluta Siltakadulle. Tähän ei useista pyynnöistä huolimatta saatu vastausta, vaikka paikalla oli henkilöitä, joiden se olisi kuulunut tietää.

Myöskään siihen ei saatu vastausta, miksi alueen läpiajoliikennetutkimuksesta puuttui vilkasliikenteisimmän aluetta sivuavan tien, Turunväylän osuus ja aiotaanko puutetta edes korjata.

Tilaisudessa kävi ilmi, että Sunankaaren jatkeen nopeusrajoitus tulee olemaan 40km/h, kun Kirstintien nopeusrajoitus on 30 km/h. Kun Siltakatu sumputetaan torimaisilla suojatietylityksillä ja muuttamalla se 1+1 kaistaiseksi, saadaan läpiajoliikenne suosimaan Sunan ja Tuomarilan reittiä. Yksinkertaistettuna tehdään aikuisille viihtyisä tori keskelle katua ja sen seurauksena tuodaan läpikulkuliikenne lasten koulureiteille ja päiväkotien pihojen viereen. Vaihtokauppa ei todellakaan ole reilua. Huono selitys on se, että niinhän muuallakin on. Omat nuorimmaiseni käyvät Saarnilaakson koulua, jonka sijainti saastelaskeumia keräävässä montussa Finnoontien kupeessa on häpeällinen.

Sanokaapa te, mikä viisaus on siinä, että läpikulku ohjataan asutusalueen keskeltä, ainoiden lapsille varattujen alueiden sivuitse. Taannoisen Hesarikirjoituksen mukaan Tampereella (valitettavasti en muista aluetta) on keksitty ihan "uudenlainen" tapa rakentaa lähiöitä. Alueen keskuksessa oli koulu, kentät ja viheralueet. Asutusta oli seuraavassa renkaassa ja isommat talot ja palvelut seuraavissa. Kokoojatiet kulkevat palvelujen ääressä sivuten asutusalueita, ei puhkoen niitä.

Tiesuunitelmaluonnokset olivat teknisesti ja maisemallisesti paljon parempia kuin ne aiemmat, jotka olivatkin surkeaakin huonompia. Luonnoksista ei saanut kopioita, jottei niihin vedottaisi myöhemmin. Tämän tien käsittelyssä on ennenkin nähty kieroa peliä ja toivon hartaasti, ettei sellaista ole tässä.

Sunankaarta vastustavassa adressissa on kyse nimenomaan läpiajoliikenteestä ja erityisesti sen tuomista vaaroista lapsille (saasteet, melu, liikenneturmat). Läpiajoliikenteen painotus nykysuunnitelmissa kohdistuu selkeästi Sunankaarelle. Näinollen adressin sisältö on sama, vaikka vastustettu tie olisi briljantein koristeltu.

T Markku Ojala
PS. Viime kunnallisvaaleissa Sunassa Demarien osuus oli suurin ja Tuomarilassa toiseksi suurin muihin puolueihin nähden.

Antti Aarnio kirjoitti...

Markku,saat siitä pisteitä, että esiinnyit asukastilaisuudessa rauhallisesti ja esitit asiasi hyvin (oletan, että olit viimeinen kommentin esittäjä tilaisuudessa). Kunnioitan sitä.

Niinhän suunnittelun pitäisi mennä, että saisimme sellaisia ratkaisuja kuin Tampereelle on tehty. Tai sellaisia kuten Kööpenhaminassa, jossa suunnitellulle alueelle rakennetaan ensin metroyhteys, vasta sen jälkeen rakennetaan itse asunnot. Nyt ollaan kuitenkin tekemässä vanhalle alueelle liikenneverkkosuunnitelmaa, joten kovin mullistaviin uudistuksiin ei pystytä.

Minä vain olen sitä mieltä, että suunnitelmat ovat hyväksi alueelle. Liikenne Sunassa lisääntyy, mutta uskon sen olevan siedettävällä tasolla (ja ennusteissa puhutaan 2030-luvun liikenteesä, mikäli oikein muistan). Joukkoliikennemahdollisuudet paranevat, kun bussiyhteys Sunasta Tuomarilan suuntaan avautuu. Ja ihan oikeasti kannan huolta Suvelan tilanteesta. Sillä ei ole tekemistä minkään luokka-aatteen tai poliittisen suuntauksen kanssa, vaan sillä, että omienkin kokemusten perusteella liikennemäärät lähiön läpi ovat liian suuret. Lapseni käyvät siellä kerhossa ja minä kirjastossa. Jos liikennettä Suvelan läpi halutaan vähentää, se edellyttää tieyhteyden avaamista jossain muualla. Olen sunalaisena valmis siihen, että liikenne lisääntyy meillä Sunassa. Monen mielestä olen varmasti tyhmä ajatellessani näin.

Mitä tulee Turunväylän liikenteeseen, niin ymmärsin, että se oli jo huomioitu. Saatan olla kyllä väärässä. Mutta minusta reitti Turunväylältä Sunankaaren kautta Espoonväylälle tulee olemaan niin hidas, että en usko sitä kautta tulevan läpiajoliikennettä. Nopein yhteys Turunväylältä Finnoontiell tulisi olla Kirkkojärjentien kautaa.

Olen kyllä Torsin kanssa samaa mieltä Siltakadun suunnitelmista. Jos sinne halutaan elävä kaupunkikeskus, turvallinen ympäristö lapsille vierailla kirjastossa ja kauppakeskuksessa, niin torimainen ympäristö on silloin paras vaihtoehto.

Ja mitä tulee saasteisiin, niin kyllä paras keino niiden vähentämiseen on autoilun minimoiminen ja joukkoliikenteen käyttäminen. Eilisessä tilaisuudessa kyllä tunnuttiin enemmän ylpeilevän sillä, että autoillaan ja omistetaan kaksi autoa. Meidän kaikkien lapset voisivat säästyisivät paljon suuremmalta saastekuormitukselta, jos kävelisimme ja pyöräilisimme vähän enemmän.

On ihan turha vihjailla demarien kannatuksella tässä yhteydessä. Minä olen tässä liikkeellä täysin yksityishenkilönä. Minua on risonut Suvelan tilanne jo tänne muutettuani, ja olen kannattanut tiehanketta jo ennen kuin liityin edes demareihin.

Minä en ole mikään yhden asian mies (vaikka blogista voisikin saada sen kuvan :) ) ja jos joku ei minua äänestä sen takia, että olen suhtautunut positiivisesti Sunankaaren jatkeeseen, niin se on hänen valintansa. Espoon kunnallispolitiikassa on paljon merkittävämpiä asioita kuin tämä.

Mutta tietääkseni alueen valtuutetuista muut kuin Jaana Leppäkorpi eivät bloggaile tai näy verkossa, joten he eivät ole "ryvettäneet" itseään. Kysyppä kokoomuksen Tommi Laaksolta, mitä mieltä hän on suunnitelmista. Hän asuu tietääkseni Suvelassa. Minä en tiedä hänen kantaansa.

Petri Mustakallio kirjoitti...

Ylipäätäänkin jos jonkun asian haluaa Espoossa saada joko toteutettua tai torpattua, niin se on näilä voimasuhteilla kiinni siitä miten kokoomuslaiset asiaan suhtautuvat. Toinen Tuomarilan lähistöllä asuva kokoomusvaltuutettu on Jouni J.Särkijärvi jonka mielipidettä kannattaa myös udella.

Jaana Leppäkorpi kirjoitti...

Muutama kommentti Markku Ojalalle:
- ensinnäkin, jos suunnitelmissa on ehdotettu 40 km/h nopeusrajoitusta, en ole siihen tyytyväinen. Minusta Sunanniityntien ja Sunankaaren (jos se päätetään rakentaa) nopeusrajoitus tulee olla 30 km/h, jotta ne ovat riittävän turvallisia ja houkutus läpiajoliikenteeseen vähenee entisestään. Pelkkä nopeusrajoitus ei riitä, vaan tarvitaan hidasteita, jotta nopeudet myös pysyvät alhaisina.
- Läpiajoliikenteen paikka on tosiaankin pääväylillä ja Kirkkojärventiellä. Tavoitteena tulee olla se, ettei suuralueilta toisille kulkeville tule mieleenkään ajella asuinalueiden läpi.
- Jos luonnoksista ei saanut kopioita, en usko sen olevan merkki minkäänlaisesta pelistä. Tästä suunnitelmat voivat enintään parantua, ei taantua saadun palautteen perusteella.

Antin kanssa on siitä samaa mieltä, että meidän tulee entistä ponnekkaammin edistää joukkoliikennettä. Ilmastonmuutos on totta jo nyt ja liikenne on siinä merkittävä tekijä.

Oma tarkoitukseni on perehtyä nyt noihin suunnitelmiin, jotta tiedän niistä jatkossa enemmän ja jotta voin jatkaa avointa keskustelua asiasta.